berita terbaru islam dan berita update

11/03/2019

Prinsip-prinsip organisasi

Prinsip-prinsip organisasi--Prinsip prinsip Organisasi Kantor menurut m manullang

Agar organisasi berfungsi dengan baik atau untuk membentuk organisasi wang yang baik atau dalam usaha membentuk organisasi, kita perlu memberi perhatian atau membimbing beberapa prinsip atau prinsip organisasi seperti berikut.


1. Penyusunan objektif yang jelas

Apabila kita melakukan sesuatu aktiviti, ia mesti jelaskan kepada kita apa maksud aktiviti tersebut. Begitu juga, jika kita menganjurkan atau mencipta sebuah badan, ia harus terlebih dahulu menjelaskan apa tujuan kita. Objektif adalah perkara yang ingin dicapai atau dikekalkan dalam bentuk bahan atau bahan bukan material dengan melakukan satu atau lebih kegiatan (kegiatan).

Untuk badan, tujuan akan memainkan peranan berikut:
  • Garis panduan ke arah mana organisasi akan diambil
  • Asas bagi organisasi berkenaan
  • Tentukan jenis aktiviti yang akan dijalankan
  • Tentukan program, prosedur, mencium saya (penyelarasan, integrasi, penerapan, penyelarasan dan mekanisasi)
2. Pembahagian buruh

Dalam organisasi pengedaran kerja, ia adalah sangat penting, ini untuk mengelakkan tugas bertindih. Akhirnya bahagian ini akan menghasilkan jabatan dan perihalan pekerjaan setiap jabatan dan unit dalam organisasi. Di bahagian buruh ini tugas dan wewenang setiap unit organisasi ditentukan.

Terdapat beberapa asas yang boleh digunakan dalam pembahagian tenaga kerja ini:
  • Oleh rantau atau wilayah, seperti bandar atau daerah
  • Berdasarkan jenis barangan yang dihasilkan
  • Berdasarkan kepada pengguna yang berkhidmat
  • Dengan fungsi
  • Masa berasaskan
3. Perwakilan Pihak Berkuasa

Salah satu prinsip utama dalam organisasi adalah delegasi kuasa (delegasi kuasa). Kuasa atau pihak berkuasa adalah hak seseorang untuk mengambil tindakan yang perlu supaya tugas dan fungsi mereka dapat dilaksanakan serta mungkin. Pihak berkuasa atau kuasa mempunyai pelbagai aspek, termasuk kuasa untuk membuat keputusan, kuasa untuk menggunakan sumber, kuasa untuk mentadbir, kuasa untuk menggunakan had masa tertentu dan sebagainya.

Perwakilan kuasa atau perwakilan kuasa adalah kemahiran kepimpinan yang penting dan asas kerana dengan delegasi kuasa, pemimpin dapat membiak masa, perhatian dan pengetahuannya yang terhad. Malah dapat dikatakan, delegasi kuasa adalah salah satu cara utama bagi setiap pemimpin untuk percaya kepada diri mereka sendiri. keupayaan untuk menerima tanggungjawab adalah yang pertama untuk pemimpin, tetapi keberanian untuk mewakilkan kuasa kepada orang bawahan adalah tanda tanya seorang pemimpin yang berjaya.

Dalam mewakilkan kuasa, supaya proses delegasi dapat efektif, ada sekurang-kurangnya 4 hal yang perlu dipertimbangkan:

Perwakilan kuasa adalah kembar siam dengan perwakilan tugas dan jika kedua-duanya memerlukan kebertanggungjawaban. Terdapat tiga elemen yang mesti dipenuhi: tugas, delegasi kuasa dan akauntabiliti.

kuasa yang diwakilkan mesti diberikan kepada orang yang tepat baik dalam kelayakan dan dalam sudut fizikal

Kuasa delegasi mesti diberikan kepada seseorang, ditambah pula dengan motivasi

Terdapat panduan dari pegawai yang mewakilkan kuasa

Faedah kuasa delegasi:
  • Pemimpin boleh memberi tumpuan kepada kerja utama sahaja
  • Keputusan boleh dibuat lebih cepat di unit yang betul
  • Inisiatif dan rasa tanggungjawab bawahan dapat termotivasi, supaya orang bawahan tidak selalu menunggu perintah dari atasan
  • Mendidik bawahan dan mengembangkannya agar kemudian bawahan dapat menerima tanggung jawab yang lebih besar
4. Stretch of Power

Ini adalah supaya pemimpin dapat menentukan bilangan bawahan yang tepat. Sehingga proses membimbing dan mengawasi dapat dicapai dengan tepat.

5. Tahap pengawasan

Prinsip tahap pengawasan adalah untuk mendapatkan pemimpin sesedikit mungkin untuk memudahkan komunikasi.

6. Perpaduan perintah dan tanggungjawab (Kesatuan perintah dan Tanggungjawab)

Menurut prinsip ini, seorang bawahan hanya bertanggungjawab kepada seorang bos yang memberinya arahan.

7. Koordinasi

Ini adalah satu usaha untuk mengarahkan semua aktiviti organisasi supaya ia memberi tumpuan untuk membuat sumbangan maksimum yang mungkin untuk mencapai matlamat organisasi.

(Sumber: Asas Pengurusan, Drs.M. Manullang)
Prinsip-prinsip organisasi Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER