berita terbaru islam dan berita update

5/27/2020

Diduga Masalah Asmara, Wanita Cantik Bunuh Diri di Hari Raya, Kejadian di Pidie

Cintanya terputus semasa Lebaran, seorang gadis cantik dari Aceh yang terdesak untuk menggantung diri.

SIGLI - Saya tidak tahu apa yang ada dalam fikiran Nanda Dewi Susanti (24). Ketika masyarakat dengan gembira menyambut Hari Raya Idul Fitri, gadis cantik dari Desa Rambong, Kabupaten Mutiara Timur, Kabupaten Pidie, Aceh memilih untuk mati dengan tragis. Mangsa ditemui digantung sendiri di pintu rumahnya, Selasa, 26 Mei 2020, sekitar jam 11:00 WIB. Telefon bimbit android milik mangsa yang terbaring di bawah badannya adalah saksi senyap kematian mangsa.

Foto seumur hidup & pemandangan jenayah


Gadis yang bekerja sebagai SPG, salah satu jenama HP terkenal, mula-mula didapati bergantung pada ayahnya M. Nasir (58). Saksi baru pulang dari Kabupaten Kembang Tanjong, Pidie. Ketika masuk ke dalam rumah, ternyata pintu terkunci dari dalam. Kemudian, M. Nasir memanggil anaknya untuk membuka pintu. Tidak ada jawapan walaupun sudah lama dia dipanggil, si ayah merobohkan pintu rumahnya. Sebaik sahaja pintu dibuka, betapa terkejutnya dia melihat Nanda sudah menggantung dirinya dengan lidahnya menjulur dan terkulai. Garis baju diikat erat di leher gadis itu. Sebuah kerusi kecil dan telefon bimbit dijumpai di dekat badannya.

Bapa mangsa segera meminta pertolongan dari penduduk setempat untuk mengurangkan mangsa yang tidak bernyawa dan menanggalkan tali yang melilit leher mangsa, dan meletakkan mangsa di atas katil "kata polis. Berdasarkan hasil pemeriksaan
Mangsa perbualan WhatsApp, kecurigaan kuat mangsa mengakhiri hidupnya sebagai cinta. Mangsa diputuskan oleh teman lelakinya, walaupun mangsa sudah lama berkencan. Mangsa juga telah meminta teman wanitanya untuk terus berkahwin tetapi ditolak. Sebenarnya, sebelum menggantung diri, mangsa terlebih dahulu mengikat tali yang ingin mereka gunakan untuk menggantung diri dan kemudian membagikannya dengan rakan mereka melalui WhatsApp.

Pada masa ini, pegawai sedang menyiasat kes kematian mangsa. Pasukan Inafis telah turun ke lokasi untuk mengenal pasti tempat kejadian. Setelah mengenal pasti mangsa, disyaki bahawa dia menggantung diri kerana air mani dan najis ditemui di seluar dalam mangsa, dan lidah yang menonjol. Keluarga mangsa juga enggan melakukan bedah siasat dan proses pengebumian akan dilakukan dengan segera. Dari akaun Facebook mangsa yang bernama "Nanda Dewi Susanti" atau "Nanda Dewy Susanty" juga tidak menunjukkan tanda-tanda mangsa mengalami kemurungan, bahkan pada hari Jumaat yang lalu mereka masih memuat naik gambar di pusat membeli-belah. Rakan mangsa juga tidak menyangka bahawa mangsa akan mengambil tindakan yang dilarang oleh agama. Dari segi Islam, menurut Ustadz Ahmad Fikry, jika bunuh diri dilakukan oleh orang yang sihat secara fizikal dan mental, bunuh diri adalah dosa besar dan dianggap murtad.
Diduga Masalah Asmara, Wanita Cantik Bunuh Diri di Hari Raya, Kejadian di Pidie Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER