berita terbaru islam dan berita update

3/05/2020

Perkembangan Islam Di India

Islam 'adalah agama kedua terbesar di Republik India selepas Hindu, dengan lebih daripada 14.4% daripada penduduk negara ini (lebih daripada 138 juta pada tahun 2001 dan 160.900.000 pada tahun 2009) menyebut diri mereka sebagai Muslim.

India adalah sebuah negara dengan penduduk Islam ketiga terbesar di dunia dan penduduk terbesar di dunia untuk kaum Muslim-minoriti. Kebanyakan penduduk Islam berasal dari tempatan dengan tidak dapat dikesan atau kecil pada tahap aliran gen sebenar dari luar, terutamanya dari Iran dan Asia Tengah, tidak langsung dari Semenanjung Arab. Masalah jurisdiksi yang melibatkan umat Islam di India yang berkaitan dengan perkawinan, warisan dan sifat waqf ditadbir oleh Undang-undang Peribadi Islam, dan mahkamah telah memutuskan bahawa Syariah atau undang-undang Islam, mempunyai kelebihan untuk umat Islam terhadap undang-undang sivil India. Majoriti Muslim India adalah Muslim Sunni dengan sekolah Hanafi.

Setidaknya 38 orang terbunuh dalam pertempuran Hindu-Muslim di India Jumlah kematian akibat benturan antara Hindu dan Muslim di New Delhi,

Setidaknya 38 orang terbunuh dalam pertempuran Hindu-Muslim di India Jumlah kematian akibat benturan antara Hindu dan Muslim di New Delhi, India terus berkembang kepada 38 orang.
Jumlah kematian akibat bentrokan antara Hindu dan Muslim di New Delhi, India terus meningkat kepada 38 orang. Lebih daripada 200 orang cedera.

Dikutip dari AFP, berdasarkan data malam Khamis (27/2), 34 orang telah direkodkan di Hospital Guru Teg Bahadur (BTB). Pengarah Hospital BTB, Sunil Kumar berkata, semua mangsa terbunuh dengan luka tembak.

Tiga mangsa meninggal dunia di Hospital Lok Nayak, dan satu lagi di Hospital Jag Parvesh Chander. Seorang penyelia perubatan berkata sepuluh mangsa lain berada dalam keadaan serius dan sedang dirawat di hospital Lok Nayak.

 Clashes mula keluar pada malam Ahad. Kedua-dua pihak saling menyerang menggunakan batu dan objek lain, dan merosakkan bangunan dan kenderaan.

Insiden ini telah menjadi rusuhan yang paling teruk dalam beberapa dekad kebelakangan ini. Beribu-ribu polis rusuhan dan anggota paramilitari telah mematuhi bandar.

Di samping angka kematian, kerosakan juga berlaku di seluruh bandar. Rumah-rumah, kedai-kedai, masjid, sekolah, kedai tayar, dan satu gas telah disasarkan untuk dibakar.

Ketua Menteri Bandaraya Delhi, Arvind Kejriwal berjanji untuk mengimbangi keluarga mereka yang terbunuh dan mereka yang rumah mereka musnah akibat rusuhan.

Polis telah menahan lebih daripada 500 akibat bentrokan. Pihak berkuasa juga akan mengadakan pertemuan untuk mempromosikan keharmonian antara masyarakat di kota lebih dari 21 juta orang.

Undang-undang yang kontroversial yang mengundang kebaikan dan keburukan membolehkan India memberikan status kewarganegaraan kepada pendatang yang menerima penganiayaan di negara asal seperti Bangladesh, Pakistan dan Afghanistan.

Peraturan ini diluluskan oleh pemerintah Narendra Modi sayap kanan. Parti pembawa, Bhratiya Janata (BJP) dituduh bersifat diskriminasi terhadap umat Islam.

Undang-undang ini hanya terpakai kepada pendatang yang mematuhi agama Hindu, Kristian, dan agama minoriti lain selain Islam.

Pengkritik menganggap undang-undang ini digunakan oleh rejim Nahrendra Modi untuk menggalakkan India sekular untuk menjadi negara Hindu.
Perkembangan Islam Di India Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER