berita terbaru islam dan berita update

3/23/2020

Virus Corona Di Indonesia Terbaru Hari Ini

5 Sebab Virus Corona Dapat Bertahan di Indonesia Bahkan ketika Dunia Pulih

 Indonesia dikatakan dihantui oleh wabak virus korona walaupun negara lain dibersihkan dari Covid-19.

Ini dinyatakan oleh dua penyelidik, Muhammad Zilfikar Rahmat dan Dikanaya Tarahita menerusi Post China Morning Post (SCMP) pada hari Ahad (3/22/2020).

Memandangkan keadaan geografi, sosiologi dan politik di Indonesia, terdapat beberapa sebab mengapa virus korona akan bertahan lama di negara ini.

Mentafsir dari SCMP, Suara.com menyimpulkan beberapa perkara dari tulisan Muhammad Zilfikar Rahmat dan Dikanaya Tarahita tentang penyebab virus korona yang dapat bertahan lama di Indonesia.

 Indonesia dikatakan dihantui oleh wabak virus korona walaupun negara lain dibersihkan dari Covid-19.

1. Syarat Geografi

Indonesia terbentang sekitar 2 juta meter persegi dengan kira-kira 18,000 pulau. Keadaan ini membolehkan banyak lokasi terpencil dan terpencil

Bilangan kawasan terpencil yang malangnya berpotensi membuat epidemik virus corona lama.

Ini kerana jangkitan di kawasan ini sukar untuk dikesan. Malah pengesanan akan mengambil masa yang lama kerana proses penghantaran spesimen.

Indonesia pada dasarnya berhadapan dengan bom waktu. Sekiranya gagal mengatasi krisis dengan serta-merta, virus itu akan merebak ke pulau terpencil di mana ia boleh reput, tidak dijumpai, dan tidak dirawat selama bertahun-tahun yang akan datang.

2. Peluang-peluang Virus yang tidak diendahkan

Apabila virus korona telah menyerang negara China dan negara jiran selama berminggu-minggu, orang Indonesia masih bersabar dengan tuntutan bahawa mereka tidak akan terdedah kepada virus itu. Selain itu ia juga diminta oleh Menteri Kesihatan Terawan Agus Putranto.

Menteri Kesihatan menafikan kajian Hardvard pada bulan Februari yang menyatakan bahawa terdapat kemungkinan virus korona di Indonesia tidak dapat dikesan. Dia bahkan menyatakan bahawa Indonesia bebas dari korona berkat doa.

Kini realiti bermula. Kes-kes Corona meningkat setiap hari, sehingga hari Isnin (3/23/2020) ia telah mencapai 514 kes. Kebanyakan kes di Jakarta, Jawa Barat, Jawa Timur, Jawa Tengah, DIY, Kepulauan Riau, dan sebagainya.

Memandangkan rekod prestasi kerajaan, mudah untuk mempercayai bahawa realiti di lapangan mungkin lebih buruk daripada yang dinyatakan.

Kebanyakan masalah adalah keangkuhan kerajaan pusat yang belum cukup telus sejak awal, baik kepada masyarakat dan pemerintah daerah.

Adalah sangat lambat untuk memaklumkan kepada kerajaan tempatan tentang kes-kes yang telah disahkan dan usaha-usaha yang dibuat untuk mengesan penyakit ini.

Terdapat kekeliruan di antara pelbagai pihak berkuasa mengenai maklumat yang paling asas, orang yang di bawah pengawasan atau pesakit di bawah pengawasan.

Ini menjadikan perjuangan kerajaan tempatan sendiri. Gubernur DKI Jakarta Anies Baswedan mendedahkan hampir 300 penderita dan hampir 700 orang dipantau untuk virus ini.

Pemerintah Provinsi Jawa Barat juga mengatakan ia mengawasi lebih dari 700 orang, sementara Kabupaten Banyumas memonitor lebih dari 200 orang dan semua angka ini meningkat hari demi hari.

3. Syarat Ujian

Agensi Penyelidikan dan Pembangunan Kesihatan (di bawah Kementerian Kesihatan) adalah dari awal satu-satunya institusi yang diberi kuasa untuk memeriksa pesakit untuk Covid-19, penyakit yang disebabkan oleh virus korona.

Institusi ini mendakwa dapat mengkaji 1,700 sampel sehari. Tetapi pada hari Isnin (3/16/2020), hanya 1,293 sampel telah diperiksa. Mengapa?

Walaupun ujian telah dilakukan, setiap pesakit mengambil purata tiga hari untuk mendapatkan keputusan.

Hal ini disebabkan antrian panjang dan masa yang diperlukan untuk menghantar spesimen dari kawasan terpencil ke Jakarta.

Lebih-lebih lagi, ramai orang mempunyai gejala tetapi tidak datang ke hospital kerana mereka tidak mempunyai sejarah perjalanan atau hubungan rapat dengan pesakit positif.

Walaupun pakar mengatakan pertimbangan ini tidak lagi relevan kerana korona di Indonesia telah memasuki kawasan.

Perlahan-lahan, negara ini mula menyedari bahawa terdapat ratusan atau bahkan beribu-ribu orang yang tidak dapat dikesan virus.

Indonesia mesti belajar dari Korea Selatan. Dalam beberapa minggu pertama, Korea Selatan menguji hampir 8,000 orang.

Lebih kurang seminggu kemudian, jumlah itu melonjak kepada 82,000. Pegawai kesihatan menggerakkan untuk menguji 10,000 orang setiap hari.

Bagi Indonesia, ini bermakna pengujian mesti di desentralisasi dari pemerintah pusat. Kerajaan tempatan telah meminta setiap makmal serantau yang memenuhi standard WHO untuk menyikat virus.

Kerajaan pusat lambat untuk bertindak balas. Pada awal minggu lalu, terdapat hanya 10 Pusat Kebangsaan bagi Teknik Kawalan dan Kesihatan Alam Sekitar yang diberi kuasa untuk menguji, ditambah dengan Makmal Universiti Airlangga dan Institut Biologi Molekul Eijkman.

4. Nasib Kawasan Jauh

Sesetengah kawasan di Jawa mungkin berperang bersendirian melawan korona tanpa bantuan kerajaan pusat. Tetapi bagi kawasan terpencil, terutama di Indonesia Timur, mereka mungkin terkejut.

Sekarang ini jangkitan virus korona di Indonesia tertumpu di Jawa, tetapi kita tidak tahu apa yang berlaku di luar Jawa kerana belum dikesan.

Ia agak membimbangkan bahawa jangkitan virus ini telah mencapai beribu-ribu pulau kecil di Indonesia timur, sempadan dengan Papua New Guinea.

Kes-kes Corona akan sukar dikesan di kawasan ini kerana kekurangan kemudahan perubatan dan kesedaran yang rendah. Indonesia Timur adalah kawasan dengan fasilitas kesehatan termiskin.

Nisbah doktor kepada pesakit adalah 1 di 6.250 sedangkan rekomendasi WHO adalah 1 doktor kepada 600 warga. Di Indonesia, 60 peratus pekerja kesihatan tertumpu di Jawa.

5. Semoga Janji Yang Baik Berita Baik

Presiden Joko Widodo mengumumkan usaha ujian besar-besaran di seluruh negara, iaitu melalui Ujian Rapid. Kita hanya boleh berharap bahawa ini akan seperti yang dijanjikan.

Jika tidak, Indonesia mungkin akan melawan virus korona lebih lama, walaupun selepas semua negara lain di dunia telah pulih.

Muhammad Zilfikar Rahmat adalah seorang penyelidik dari Institut Pembangunan Ekonomi dan Kewangan (INDEF). Sedangkan Dikanaya Tarahita adalah seorang penulis dan penyelidik sosio-ekonomi yang lulus dari Manchester University.
Virus Corona Di Indonesia Terbaru Hari Ini Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER