berita terbaru islam dan berita update

1/29/2020

Analisa Proses Penyebaran Virus Coronavirus

Perkara Yang Perlu Anda Ketahui mengenai Corona Virus

Asal-usul virus ini dan bagaimana ia ditularkan di antara manusia masih disiasat. Beberapa hari lalu kami telah dibentangkan dengan fenomena kesihatan yang mungkin membimbangkan. Media massa kami - serta mungkin termasuk garis masa media sosial - secara meluas mengkaji mengenai jangkitan Coronavirus. Penyakit virus yang ahli saintis memanggil Novel Coronavirus (yang bermaksud jenis coronavirus baru, disingkat 2019-nCov) juga dikenali sebagai virus Wuhan Flu.

WHO telah mengeluarkan status jangkitan virus 2019-nCov sebagai fenomena wabak atau diterjemahkan dalam bahasa Indonesia sebagai Acara Luar Biasa (KLB) untuk meningkatkan kesedaran di peringkat global. Insiden penyakit terus dilaporkan kemajuan, dan setakat ini kes yang paling disahkan adalah di China - sebagai tempat asal penyakit ini, maka Thailand, Jepun, Korea Selatan, Singapura, Nepal, Vietnam, Perancis, dan Amerika Syarikat. Di Indonesia sahaja, berdasarkan pelepasan Kementerian Kesihatan Indonesia tidak ada kes-kes jangkitan pernafasan yang disahkan oleh Coronavirus. Asal-usul virus ini dan bagaimana ia ditularkan di antara manusia masih disiasat. Hanya untuk wawasan anda, virus 2019-nCov, yang merupakan kes pertama di kawasan Wuhan, China, dalam kajian biologi adalah sejenis virus dari keluarga coronaviridae kerana virus jangkitan pernafasan SARS-Cov popular pada awal tahun 2000 dan virus MERS-Cov di rantau Arab tahun-tahun kebelakangan ini dibincangkan dan popular pada saat-saat haji dan umrah.


Ramai menganalisis mengenai asal usul penyakit ini. Berdasarkan pelepasan CDC (Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit), coronavirus disyaki zoonotik, yang pada awalnya ditularkan melalui haiwan. Ini disyaki dari solekan genetik virus yang masih dalam keluarga yang sama dengan SARS, yang mana tuan rumahnya adalah sejenis weasel dan mamalia; dan MERS, yang dihantar melalui pengantara ternakan, terutamanya unta. Banyak jenis coronavirus telah dikenalpasti oleh penyelidik, dan dikenali untuk menjangkiti enam manusia baru termasuk 2019-nCov, SARS, dan MERS dengan ciri-ciri masing-masing.

Di samping itu, kes laporan pertama berada di kawasan berhampiran dengan lokasi pasaran haiwan di kawasan Wuhan. Satu yang sedang dieksplorasi adalah kemungkinan berasal dari ular, kelawar dan haiwan liar lain, walaupun ia tidak menolak penyebaran melalui daging ternakan atau binatang laut. Laporan kes jangkitan ini diketahui berada dalam persekitaran yang dekat dengan perdagangan haiwan. Walaupun dianggap berasal dari hewan, coronavirus ini dianggap telah melewati beberapa mutasi dengan sendirinya sehingga dapat menginfeksi manusia.

Infeksi 2019-nCov ini menyerang organ pernafasan atas dan bawah, melekat pada lapisan saluran udara dari hidung, tekak, ke paru-paru. Dalam sesetengah kes, jangkitan ini boleh tanpa gejala atau sama seperti selesema biasa. Tetapi mengingat masa inkubasi penyakit ini sekitar 2 hingga 14 hari, maka pada masa ini merangkum keadaan tubuh perlu diperhatikan. Virus ini ditularkan di antara manusia melalui udara daripada batuk atau bersin, sentuhan kulit, atau selepas mengendalikan tempat yang terdedah kepada virus. Gejala jangkitan pernafasan akibat coronavirus secara umumnya adalah demam, kekejangan, kesukaran bernafas dan kekejangan, diikuti oleh gejala lain seperti sakit sendi, keletihan, loya, muntah dan selera makan menurun. Gejala boleh menjadi teruk dalam kes pesakit yang mempunyai imuniti yang lemah atau yang mempunyai penyakit tertentu sebelum ini. Dalam keadaan tertentu, penyakit ini menyebabkan radang paru-paru (radang paru-paru).

 Ia juga penting untuk meneroka dari setiap pesakit dengan aduan mengenai sejarah lawatan ke China - terutamanya di kawasan Wuhan dan persekitarannya, dihubungi dengan pesakit atau orang yang telah berkunjung ke sana atau kawasan dengan laporan kes coronavirus. Apabila terdapat aduan saluran pernafasan yang tidak bertambah baik selepas beberapa hari seperti di atas, dapatkan rawatan segera ke kemudahan kesihatan terdekat. Pada asasnya, jangkitan virus dapat dicegah melalui penularan kelakuan yang bersih dan sihat. Walaupun ia mudah ditransmisikan, ia juga boleh dijangkakan. WHO melepaskan langkah-langkah minimum yang boleh diambil untuk orang ramai untuk mengelakkan risiko terkena penyakit virus 2019-nCov secara khusus, dan pada umumnya untuk penyakit virus atau berjangkit lain.

  • Langkah-langkah ini termasuk menjaga tangan dan kebersihan pernafasan dan pemprosesan makanan yang baik. Cuci tangan dengan kerap dengan penyelesaian basuh tangan berasaskan alkohol (untuk tangan yang tidak terlalu kotor) atau basuh tangan anda menggunakan sabun dan air yang mengalir (kerana selepas perjalanan jauh atau tangan kelihatan kotor) Batuk dan bersin dengan selamat, iaitu menutup mulut dan hidung apabila bersin dengan lipatan siku atau kain lap. Lap bersih segera dikeluarkan, dan tangan dibasuh serta-merta.

  • Mengurangkan hubungan langsung dengan orang yang batuk atau selesema, disyorkan untuk menggunakan topeng. Jika anda mengalami gejala demam, batuk, dan sesak nafas dan kesukaran bernafas yang berlaku lebih daripada 3 hari, segera dapatkan rawatan di kemudahan penjagaan kesihatan terdekat. Dalam keadaan tidak sihat tidak perlu pergi atau berjumpa doktor terlebih dahulu. Apabila melawat pasaran yang dilaporkan terdapat pesakit yang terjejas oleh coronavirus, sentiasa memakai sarung tangan / keselamatan ketika mengendalikan hewan yang dijual baik mati dan hidup. Sentiasa masak daging, telur, atau bahagian haiwan lain sehingga dimasak. 

Haiwan yang mati akibat penyakit - walaupun mereka disembelih secara mendadak - tidak boleh dimakan. Mengelakkan penggunaan ternakan atau haiwan liar yang disyaki menjadi tuan rumah atau perantara untuk penghantaran virus. Seperti kebanyakan virus yang merebak melalui udara (tetesan), koronavirus dianggap sangat menular, dicirikan oleh banyak laporan kes dalam masa yang tidak terlalu lama pada skala global. Walaupun tidak ada kadar mortaliti yang membawa maut, virus baru ini, ditambah dengan ketiadaan terapi dan vaksin tertentu, telah menjadikan WHO melepaskan kes Novel Coronavirus sebagai wabak, walaupun ia belum menjadi wabak endemik.

Walaupun ia mudah ditransmisikan, sekali lagi: pencegahan boleh bermula dengan perlindungan diri ketika sakit dan menjaga kebersihan tubuh, tangan dan benda-benda yang kita makan. Ingat, tangan adalah medium penyebaran penyakit yang paling mudah, jadi penting bagi kita untuk mencuci tangan dengan sabun atau penyelesaian berasaskan alkohol dengan cara yang betul. Di samping itu, penyakit koronavirus dilaporkan disembuhkan menerusi terapi sokongan melalui rawatan rapi dan dipantau di hospital, dengan pengawasan terhadap pengambilan pemakanan, sistem badan keseluruhan, dan pentadbiran ubat-ubatan yang dapat mengurangkan gejala. Semoga kerajaan telah mengambil langkah pencegahan dan pengendalian. Tugas orang awam adalah untuk mengakses pendidikan yang sesuai, tidak terjejas oleh berita yang tidak tepat, dan tentu saja untuk menjaga kebersihan dan makanan yang dimakan. Sehingga kini, penyelidikan mengenai virus ini berterusan. Allah tahu yang terbaik.

Nota: Untuk mengelakkan tipu dan kekeliruan mengenai berita mengenai virus ini, anda harus mengakses maklumat dari sumber yang boleh dipercayai seperti WHO atau CDC, atau halaman atau media sosial yang dimiliki oleh Kementerian Kesihatan Indonesia.
Analisa Proses Penyebaran Virus Coronavirus Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER