berita terbaru islam dan berita update

11/24/2019

Skema Power Supplay Regulator Sederhana DC 12 V - 5 A

Skema Power Supply 12v 5a
Pemasangan Pengatur Pengawal DC Mudah 12 V - 5 A - Bagi anda yang memerlukan skim pengatur bekalan kuasa 12V DC yang menggunakan 5A travo ct di sini saya akan berkongsinya, walaupun terdapat banyak litar yang lebih baik tetapi litar ini masih boleh digunakan pada mainan elektronik anda , walaupun skim bekalan kuasa mudah ini lebih mudah dan mudah dibuat, untuk cara memasangnya itu juga mudah dan tidak rumit. Anda boleh memasang litar ini sendiri, untuk skema litar yang saya lihat dari kit RONICA, banyak produk yang dihasilkan oleh nama dan jika saya fikir ia cukup baik, bermula dari pcb pemancar mini, kawalan nada, aqulizer, mic preamp dan banyak nama kit yang lain, dan setakat ini saya selalu menggunakannya.

Ok di sini saya akan berkongsi ini "Mudah DC 12 V - 5 A Power Supplay Regulator Scheme" kepada anda semua. Tetapi sebelum ini, saya mohon maaf kerana untuk lukisan skema saya dalam buku itu, sila faham bahawa saya masih belajar, tetapi walaupun saya masih belajar siri yang saya kongsi di sini, saya telah mengujinya, saya berkumpul sebelum mengedarkannya. Oleh itu, jangan risau tentang kegagalan, dengan nota anda dengan berhati-hati dalam cara memasangnya. Ok untuk memendekkan masa yang kita harus pergi terus ke cara untuk membuat bekalan kuasa, cara adalah seperti berikut. Lihat imej di bawah.

Rangkaian power supply atau regulator 12V 5A ini pada dasarnya hanya menggunakan IC regulator tegangan tetap yaitu IC L78xx, karena arus maksimum IC ini hanya 1 ampere saja, maka digunakan transistor untuk mengalirkan arus yang lebih besar, oke silakan disimak skema berikut ini:


jika anda menggunakan transformer tanpa CT, anda boleh menggunakan skema di atas, sedangkan di bawah untuk pengubah CT

Daftar komponen:

D1-D4: Diode 1N5408 4 buah (2 buah jika trafo CT)
C1: Kapasitor 4700µF 25V
C2: Kapasitor 100µF 25V
C3: Kapasitor 1000µF 25V
U1: IC L7812
Q1: 2N3055 atau TIP3055


Letak B, C dan E pada transistor TIP3055

Q1 harus dipasang pendingin, karena ketika diberi beban berat transistior 2N3055 akan menghasilkan panas. Anda juga bisa menggunakan transistor TIP3055 untuk memudahkan pemasangan
Selain digunakan sebagai regulator, rangkaian diatas juga bisa digunakan sebagai penurun tegangan DC
Rangkaian tersebut bisa digunakan untuk power supply tone control, MP3 player, dan kipas pendingin pada power amplifier

Daftar Komponen Power Supplay DC 12V - 15A

D1-D2, 5 A
C1 - 6800 uf 25v
C1 - 100 uf 25v
C3 - 2200 uf 16v
Q1 - IC 7812
Q2 - 2N 33055

Untuk travo, anda boleh menggunakan Travo CT 5A. Bekalan kuasa ini cukup baik untuk menggerakkan elektronika anda, untuk penguat kuasa kecil yang menggunakan bekalan kuasa 12v yang sangat linear, untuk kawalan nada, radio FM, galaxi, echo dan litar lain yang tidak menggunakan CT semua boleh, kecuali Penguat kuasa OCL.

Ok saya rasa sudah cukup, saya harap siri ini sesuai dengan keinginan anda, maaf jika ada tulisan atau siri yang tidak baik. terima kasih atas sokongan. wassalam.
Skema Power Supplay Regulator Sederhana DC 12 V - 5 A Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER