berita terbaru islam dan berita update

11/17/2019

Bacaan lengkap Shahada mengikut Panduan Islam

Syahadat Masuk Islam
Membaca Syahadat - Syahadat adalah salah satu daripada lima pilar Islam. Salah satu keperluan undang-undang bagi seorang Muslim ialah membaca dua Kalimat Syahadat . Perkara pertama yang dilakukan seseorang apabila memeluk Islam adalah Syahadat .

Membaca Syahadat bukan sekadar formaliti untuk memeluk agama Islam, tetapi ia juga mesti diberlakukan dengan maknanya. Untuk mengaku sama seperti membuat saksi kepada Allah bahawa Dia adalah Tuhan Yang Satu dan Muhammad adalah Rasul-Nya.


Pembacaan Creed
Bacaan Syahadat sering disebut sebagai kalimat shahada kerana ia terdiri dari dua kalimah shahada. Kalimat pertama mengandungi kalimat monoteisme uluhiyah. Sementara kalimat kedua adalah kesaksian kita tentang Nabi Shallallahu 'alayhi wa sallam. Berikut adalah pembacaan dua kalimah shahada yang lengkap dengan maknanya.

Sentensi Creed
Yang pertama ialah hukuman monoteistik seperti ini:

أشهد أن لا إله إلا الله

"Asyhadu al-laa ilaaha illallaah."

Ini bermakna, "Saya bersaksi bahawa tidak ada ibadah yang patut disembah kecuali Allah."

وأشهد أن محمدا رسول الله

"Wa asyhadu anna muhammadar rasuulullaah."

Ini bermakna, "dan saya bersaksi bahawa Muhammad adalah Rasul Allah."

Pembacaan Falsafah Palsu
Sesetengah orang Islam sering disalah tafsir dengan mengatakan dua ayat shahada. Kebanyakan mereka tersilap kerana kekurangan pengetahuan mengenai dua ayat shahada sebenar. Berikut adalah hukuman palsu shahada.

أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمد رسول الله

"Asyhadu allaa ilaaha illallaah wa asyhadu anna muhammadur rosulullah."

Kalimat ini biasa digunakan dalam kalimat tahlil, tetapi kalimat tahlil seperti di atas masih salah. Sekiranya membaca tahlil dengan ayat berikut juga tetap salah.

لا إله إلا الله محمد رسول الله

"Asyhadu allaa ilaaha illallaah, muhammadar rosulullah."

Jika anda ingin menggunakan ayat di atas untuk bertahlil maka kalimat yang betul haruslah.

لا إله إلا الله محمد رسول الله

"Asyhadu allaa ilaaha illallaah, muhammadur rosulullah."

Makna Membaca Kredo
Sebagai umat Islam kita sekurang-kurangnya membaca shahada sembilan kali setiap hari. Itu yang kita lakukan dalam doa ketika melakukan tasyahud. Kedua tasyahud akhir dan tasyadud awal. Untuk itu kita tidak sepatutnya tersilap mengatakannya.

Di samping doa amalan lain yang biasanya termasuk dalam pembacaan shahada adalah sebelum proses persetujuan Kabul. Praktik ini tidak diperlukan, tetapi akan memalukan jika calon pengantin Muslim tidak fasih atau salah dalam akidah.

Melalui membaca shahada dua ayat seorang muslim berarti percaya bahawa hanya Allah adalah tuhannya dan Nabi Muhammad adalah utusannya. Ini juga bermakna bahawa seorang Muslim membuat dua pengakuan sekaligus, iaitu pengakuan tauhid dan pengakuan kerasulan.

Kes dibatalkan
Walaupun shahada kelihatan seperti amalan mudah atau tidak sukar dilakukan, tetapi ada beberapa kes yang juga boleh membatalkannya. Shaykh Naim Hasyim meringkaskan beberapa kes yang boleh membatalkan kepercayaan seseorang.

Pertama adalah semua jenis tindakan dan kata-kata yang mengandung penolakan Rububiyah Allah. Kedua ialah apa-apa yang mengandungi penafian nama dan sifat Tuhan. Ketiga adalah semua yang dilakukan dengan mengutuk Uluhiyah Allah. Keempat atau terakhir adalah segala macam perkara yang menafikan Rasul-Rasul Nabi, termasuk penolakan keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

Pada masa kini terdapat banyak sekolah atas nama Islam, tetapi sebenarnya mereka bukan Islam. Para penganut bid'ah telah dibatalkan menjadi seorang Muslim ketika mereka menyelesaikan shahada.

Kita boleh tahu ini walaupun dari kandungan shahada. Heresies biasanya mengandungi testimoni kepada selain Allah atau menggantikan gangguan Muhammad dengan nama lain. Terdapat juga ajaran yang memulakan kredo seperti Islam, tetapi ditambah pula dengan ayat-ayat yang mengutuk sahabat Nabi.

Atas sebab ini, kita tidak boleh menjadi Muslim yang dinafikan, apalagi menjadi bidaah, kerana pada hakikatnya ia akan membatalkan Islam kita.
Bacaan lengkap Shahada mengikut Panduan Islam Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER