berita terbaru islam dan berita update

11/22/2019

5 Alam yang mesti dikunjungi oleh semua Manusia

5 Alam yang mesti dikunjungi oleh semua Manusia
Macam Macam Alam Akhirat--Mungkin anda telah berfikir dan tertanya-tanya di mana anda berada sebelum anda dilahirkan? Jika ya, maka anda perlu mempelajari jenis-jenis sifat dalam Islam untuk mendapatkan jawapannya.

Mungkin sepanjang masa ini kita hanya tahu sifat yang boleh dilihat dengan mata kasar. Tetapi jika anda berfikir tentang hal itu, ternyata ada satu lagi alam yang kita sendiri tidak dapat melihat.

Di dunia sahaja anda boleh percaya bahawa kewujudan kentut adalah benar, tetapi untuk menjelaskan bentuknya, kami tidak dapat.

Mungkin sepanjang masa ini kita hanya tahu sifat yang boleh dilihat dengan mata kasar. Tetapi jika anda berfikir tentang hal itu, ternyata ada satu lagi alam yang kita sendiri tidak dapat melihat.
5 alam yang dilalui manusia

Ini juga sama dengan alam lain yang telah wujud dari masa penciptaan hingga ke akhir zaman.

Jenis Alam dalam Islam

Maka apa sifatnya? Menurut Agama Islam, terdapat 5 tahap yang mesti dikunjungi oleh manusia.

1. Alam Roh

Pertama, 1. Alam Roh Ini adalah alam yang manusia hidup sebelum mereka dilahirkan di dunia. Sebelum dilahirkan di dunia, manusia diciptakan sebelum ini.

Tetapi hanya dalam bentuk semangat. Manusia sendiri terdiri dari dua elemen, iaitu unsur tubuh dan unsur roh. Ia hanya bahawa hanya orang tertentu yang dapat melihat Roh.

2. Rahim Semula Jadi

Kedua, rahim. Selepas manusia berada di alam roh, maka mereka akan dimasukkan ke rahim pada hari ke-105 kehamilan.
Sehingga kebudayaan Islam di negara ini biasanya diadakan secara harmonis sebelum roh ditiup.

Ia juga bertujuan untuk meminta nasib baik untuk calon manusia sebelum ini. Kerana selepas Roh dipindahkan ke rahim, maka takdirnya tidak dapat diubah.

Selamanya di dunia ini, setiap orang tidak sama.

3. Dunia Alam

alam ketiga yang pasti dilalui manusia adalah alam,Ketiga, dunia semulajadi. Selepas pengalaman manusia banyak pengalaman dalam rahim sehingga dia mengenali watak ibunya, maka dia akan dilahirkan ke dunia.

Pada zamannya di dunia ini, manusia akan mengalami banyak hal yang menentukan kehidupan seterusnya.

Jadi di dunia ini adalah peluang pertama dan terakhir bagi manusia untuk memperbaiki nasib mereka. Dan bagi mereka yang mati ketika mereka masih kecil, maka mereka adalah di antara mereka yang sangat beruntung.

Kerana dia tidak akan bertanggungjawab terhadap apa yang dilakukannya di dunia semula jadi.

Sifat ini juga disebut sebagai jenis pertanian. Kerana jika dia menjaga tingkah lakunya sesuai dengan apa yang diperintahkan oleh Tuhan, maka di dunia berikutnya ia akan menuai hasil tuaian yang baik.

Sebaliknya. Hanya itu, kebanyakan orang sering melupakan sifat yang akan dialami kemudian. Malah ramai yang tidak percaya kepada alam semulajadi selepas dunia semula jadi.

4. Alam Barzah

Keempat, Barzah yang juga disebut kubur. Sifat ini termasuk dalam jenis sifat dalam Islam yang banyak tidak percaya pada kewujudannya. Barzah adalah dunia pertama yang membalas dendam.

Di dunia ini, manusia akan ditanya mengenai apa yang telah mereka lakukan semasa hidup di dunia.

Mereka yang selama hidupnya melakukan lebih banyak kekejian dan kesengsaraan maka di dunia ini, ia akan dikunjungi oleh para malaikat yang sangat menakutkan.

Tetapi ketika sepanjang hidupnya di dunia melakukan banyak kebaikan dan mati khusnul khotimah, maka ia akan dikunjungi oleh malaikat yang sangat menyenangkan.

5. Akhirat

Kelima, akhirat. Itulah sifat pembalasan dari semua yang telah dilakukan di dunia. Ini adalah alam terakhir dan abadi. Dalam alam ini adalah kesinambungan alam barzah.

Sesiapa yang diseksa di Barzah kemungkinan besar akan dimasukkan ke neraka.

Dan jika di alam berkah mendapat kenikmatan dalam kehidupan akhirat, ia pasti akan dimasukkan ke syurga.

Alam juga disebut sebagai tempat untuk menuai hasil hasil usahanya di dunia. Kerana kebaikan atau kejahatan yang sedikit akan dibayar.

Jadi ketika masih hidup di dunia, manusia tidak boleh melupakan kehidupan mereka di masa lalu.

Oleh kerana dalam masalah ini, manusia akan lebih lama. Hanya satu hari di akhirat adalah sama seperti seribu tahun di dunia. Oleh itu, tidak ada satu jam manusia di akhirat.

Dengan semua yang dibanggakan oleh manusia ketika mereka masih di dunia tidak akan teringat lagi ketika berada di akhirat. Apa yang dapat menyelamatkannya adalah ketaatan kepada Tuhan semasa hidup di dunia.

Itulah jenis sifat dalam Islam yang perlu diketahui dan dipercayai supaya apabila mereka masih hidup di dunia, mereka dapat mempersiapkan diri untuk penyediaan kehidupan di akhirat.
5 Alam yang mesti dikunjungi oleh semua Manusia Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER