berita terbaru islam dan berita update

10/25/2019

Sejarah Mak Lampir di Tanah Jawa

Asal Usul Mak Lampir

Mak Lampir adalah legenda atau cerita yang berasal dari gunung berapi Sumatra, dan kemudiannya disesuaikan di Jawa kerana gunung berapi Merapi, banyak versi yang tidak dapat dibuktikan dengan tepat, dan juga termasuk artikel ini yang dikumpulkan dari pelbagai sumber.

Mak Lampir sering dikatakan sebagai salah satu tokoh mistik, yang sering digunakan sebagai watak untuk menakutkan, walaupun cerita Mak Lampir juga mempunyai banyak cerita moral.

Legenda mak lampir di Sumatera, adalah legenda masyarakat dari kaki gunung berapi atau gunung berapi yang terletak di provinsi Sumatera Barat, tepatnya di daerah Agam (Bukit Tinggi).

Mak Lampir sering dikatakan sebagai salah satu tokoh mistik, yang sering digunakan sebagai watak untuk menakutkan, walaupun cerita Mak Lampir juga mempunyai banyak cerita moral.

Legenda pencipta Lampir ini juga berkait rapat dengan legenda 7 manusia harimau yang juga berasal dari Sumatra Barat, sebagian di wilayah Bengkulu dan Lampung, sebenarnya Lampir mak adalah puteri dari kerajaan kuno Champa, kerajaan Champa kata (Champa) diambil dari bahasa Vietnam Chiêm Thành dengan makna kerajaan yang pernah memerintah kawasan yang sekarang termasuk Vietnam Tengah dan Selatan, dianggarkan antara abad ke-7 hingga 1832.

Sebelum Champa, terdapat beberapa kerajaan bernama Lin-yi yang ditubuhkan sekitar 192, tetapi hubungan antara Lin-yi dan Champa masih belum jelas, masyarakat Champa, kini masih di Vietnam, Kemboja, Thailand, Malaysia dan Pulau Hainan.

Dalam satu cerita Mak Lampir jatuh cinta dengan pemimpin tentera harimau, pemimpin tentera harimau adalah Datuk Panglima Kumbang, kerana cintanya tidak diluluskan oleh kedua orang tuanya, maka dia dibuang, dan Mak Lampir memutuskan untuk bermeditasi di Gunung Marapi.

Di pertarungannya ia bertemu dengan seorang pertapa yang juga seorang guru Mak Lampir, sehingga akhirnya Lampir Mak mempunyai kekuatan sihir dan sukar untuk dipadankan.

Sebenarnya Datuk Panglima Kumbang juga suka Lampir mak, tetapi sangat malang bahawa Mak lmpir tidak tahu mengenainya, selagi Lampir mak dibuang, dia terus mencari Datuk Panglima Kumbang, tetapi dia tidak pernah bertemu, sehingga akhirnya Lampir mak dan Datuk Panglima Kumbang dipenuhi dalam pertempuran, yang berakhir dengan kematian Datuk Panglima Kumbang.

Pada masa itu, Lampir hanya mengetahui tentang cinta Datuk Panglima Kumbang baginya, dia sangat menyesal, dengan sihirnya, dia mengikat jiwa Datuk Panglima Kumbang ke bumi dengan akibat bahawa tubuhnya dan wajah cantik berubah menjadi buruk dan jahat.

Dengan harapan bahawa pada suatu hari, Komander Beetle Datuk yang menganggap dirinya berhadapan dengan makhluk jahat dan hodoh, dapat menyedari bahawa dia adalah puteri dan menerima cintanya dengan tulus, tetapi Tuhan menghendaki yang lain, setelah Datuk Panglima Kumbang hidup lagi, bukan cinta yang ditemui Mak Lampir, tepatnya Datuk Panglima Kumbang percaya bahawa Lampir adalah Syaitan dan penyebar keganasan kepada masyarakat, iaitu permulaan perang ghaib antara Hitam dan Putih.

Dalam versi lain juga disebutkan, makna Lampir adalah manusia yang mencari jalan untuk dapat menjalani kehidupan abadi dan akhirnya bersekutu dengan Jin dan Syaitan untuk menjadikannya semua terjadi, mak Lampir hidup hingga ribuan tahun sehingga dijuluki sebagai makam Lampir, mengembara dari Swipa Dwipa ke Jawa Dwipa dan akhirnya dikatakan ia juga mendirikan kerajaan iblisnya di puncak Gunung Merapi di pulau Jawa.

Dan sehingga kini banyak filem yang menceritakan sejarah Mak Lampir tetapi belum dapat mengesahkan semua ketepatan sumber cerita itu.
Sejarah Mak Lampir di Tanah Jawa Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER