berita terbaru islam dan berita update

10/04/2019

Resipi Nanas Pacri Aceh

Resipi Nanas Tasty Nanas Aceh

Resipi Nanas Tasty Nanas Aceh. Nanas Pacri adalah masakan tradisional Melayu yang terdiri daripada kepingan nanas yang berperisa termasuk bawang, bawang putih, daun bay dan sereh bercampur dengan santan. Kali ini kita akan bahan nanas pacri dalam gaya Aceh. Di Aceh sendiri, makanan ini merupakan salah satu makanan khas dan sering dijumpai. Biasanya setiap kali ada perkahwinan atau perayaan, pacri nanas ini mestilah salah satu menu mandatori. Nanas Pacri atau nanas Pacri boleh menjadi penawar makanan berlemak. Selalunya disajikan dengan kari kambing. Rasa nanas yang manis dan masam pasti akan menambah tekstur segar, ia boleh dikatakan hampir sama dengan Recipe Pickle Clear. Nanas biasanya dimakan sebagai makanan berlemak meneutralkan. Masakan pacar nanas ini sangat sesuai untuk anda yang suka masakan Aceh, jadi tidak menyakitkan jika anda cuba membuat masakan nanas pacri ini di rumah. Jangan risau, kami akan berkongsi resipi pacri Aceh yang lazat di bawah.

Resipi Nanas Tasty Nanas Aceh. Nanas Pacri adalah masakan tradisional Melayu yang terdiri daripada kepingan nanas yang berperisa termasuk bawang, bawang putih, daun bay dan sereh bercampur dengan santan. Kali ini kita akan bahan nanas pacri dalam gaya Ace

PACRI PANRI KHAS ACEH

Ramuan Nanas Bahan-bahan:

• 2 nanas
• 120 gram gula pasir
• 550 ml susu kelapa cair
• 6 cili merah cincang besar, jangan lupa mengeluarkan benih
• Kayu manis 6 cm
• 3 bunga kingfisher / lawang bunga
• 3 sudu minyak untuk tumis
• 1 ½ sudu teh cuka
• 1 ½ sudu teh garam

Cara Membuat Nanas Aceh Biasa Pacri:

1. Pisahkan kulit nanas terlebih dahulu dan potong ke dalam kepingan besar.
2. Rendam dalam air garam, dan tunggu kira-kira 20 minit. Ketepikan.
3. Minyak haba dan tumis cili merah, bunga raja / kayu manis, kayu manis dengan aromatik aroma.
4. Masukkan nanas yang telah dipotong besar, tumis sehingga harum.
5. Tambah kelapa cair, garam dan cuka. Masak sehingga ia mengecut, kemudian keluarkan dari haba dan sedia untuk dihidangkan.

Oleh itu, resipi untuk masakan nanas khas Aceh yang lazat. Sila cuba resipi ini di rumah dan buat hidangan ini mengikut citarasa anda. Cuba.

Ayuh, sebarkan resipi ini ... !! Siapa yang tahu, resipi ini akan berguna untuk peminat masakan Aceh.
Resipi Nanas Pacri Aceh Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER