berita terbaru islam dan berita update

10/07/2019

Pengertian Aqiqah dan Hikmahnya

Hadits Tentang Aqiqah dan Penjelasannya-Aqiqah dalam Islam: Pengertian, Sejarah dan Hukum Bukti Hadis Saheeh dibincangkan dalam artikel ini. Ibadat amal berdasarkan hadis yang sah tentang aqiqah perlu dilakukan untuk memberikan penjelasan yang benar kepada ibu bapa yang ingin memberkati anak-anak mereka.

Tujuan mencari dan memahami hadith ini supaya aqiqah yang dilakukan adalah syar'i. Aqiqah adalah kewajipan untuk umat Islam yang mempunyai anak lelaki dan anak perempuan untuk menyembelih haiwan sebagai bentuk syukur kepada Allah SWT. Pelaksanaannya mestilah sesuai dengan semua undang-undang aqiqah dalam Islam berdasarkan teori dan hadis dalam al-Qur'an. Apakah hadis? Seterusnya kita merujuk kepada semakan di bawah.

hadits tentang aqiqah dan penjelasannya-Aqiqah dalam Islam: Pengertian, Sejarah dan Hukum Bukti Hadis Saheeh dibincangkan dalam artikel ini

Apakah definisi Aqiqah dalam Islam?

Dalam bahasa Arab, aqiqah bermaksud untuk memecahkan dan membuat lubang. Sesetengah pakar juga menyatakan bahawa aqiqah adalah nama binatang yang akan disembelih. Dinamakan demikian kerana dalam pelaksanaannya hewan akan memotong lehernya selain memotong rambut bayi yang telah dilahirkan. Adapun makna Shari'a iaitu binatang yang disembelih untuk dijadikan untuk bayi yang telah dilahirkan.

Sebagai istilah agama, aqiqah adalah penyembelihan yang dijalankan dengan niat kelahiran seorang anak, lelaki dan perempuan pada hari ketujuh sejak kelahirannya. Tujuannya adalah untuk mencari keredhaan Allah SWT.

Sejarah Pelaksanaan Aqiqah dalam Masa Pra-Islam

Dalam syariah aqiqah, terdapat aktiviti untuk menyembelih 2 kambing untuk lelaki dan seekor kambing untuk kanak-kanak perempuan. Aktiviti ini telah dijalankan sejak zaman kejahilan. Tetapi pada masa itu pelaksanaannya berbeza seperti yang diarahkan oleh nabi Muhammad. Buraida berkata, pada masa lalu kita berada dalam kejahilan jika salah seorang daripada kita mempunyai anak, maka orang itu akan menyembelih kambing dan mengoleskan kepala bayi dengan darah kambing. Kemudian ketika Islam mulai masuk, pelaksanaan aqiqah dilakukan dengan menyembelih kambing dan kemudian bercukur rambut bayi dan dibasahi dengan minyak wangi.

Dari sejarah aqiqah di atas, nampaknya sikap Islam terhadap adat yang biasa digunakan dan berlaku dalam masyarakat. Sebenarnya, Islam telah sesuai dengan fungsi yang dinyatakan sebagai simbol kasih sayang dan menuju ke arah yang benar.

Pengertian Kelahiran Bayi dan Aqiqah Berdasarkan Hadis

Pelaksanaan aqiqah yang sesuai dengan Syariah mesti tentu berpegang pada hadith supaya panduan itu sesuai dengan apa yang dipandu oleh Nabi. Ini perlu dilakukan kerana ramai orang yang melakukannya tidak sesuai dengan panduan yang dilakukan oleh Nabi Muhammad. Oleh itu di bawah diberikan beberapa hadith mengenai aqiqah yang perlu diketahui.

Adhan dan iqamah di telinga bayi yang baru lahir

Dikatakan dari Abu Rafi 'yang mengatakan bahawa dia telah melihat Rasulullah saw membaca solat doa di kedua telinga Hasan ketika Fatima dilahirkan. (Diriwayatkan oleh Ahmad Juz 9 muka surat 230 no 23930). Hadis juga diriwayatkan oleh Hakim dan Baihaqi dan Imam Abu Dawud dan Tirmidhi yang menggunakan lafadh yang berbeza. Telah diriwayatkan seperti berikut, "Dari Abu Rafi 'bahawa nabi Muhammad SAW membaca seruan doa di dalam telinga Hasan dan Husayn RA ketika mereka dilahirkan.

Mengenai aqiqah yang diadakan selain daripada hari ke 7 iaitu pada hari ke-14, ke-21, selepas usia tua dan sebagainya.

Abdullah bin Buraidah dari bapanya, menyatakan bahawa Nabi Muhamaad SAW berkata, "Aqiqah disembelih pada hari ke-7 atau ke-14 atau ke-21 (HR Baihaqi juz 9, ms 303). Telah dilaporkan dalam hadith tentang diperbolehkan melakukan aqiqah pada hari ke-7 atau hari ke-21 (HR Baihaqi juz 9, ms 303). 14 dan 21. Ini kerana kerana di sanadnya ada seorang narator bernama Ismail bin Muslim Al-Makkiy.

Oleh itu perbincangan mengenai Aqiqah dalam Islam: Pengertian, Sejarah dan Hukum Bukti Hadis yang boleh anda baca dalam artikel ini. Sudah tentu dengan memahami hadisnya, ia pasti akan memberikan panduan untuk anda menjalankan aqiqah secara mendadak. Mudah-mudahan artikel yang berjudul Aqiqah dalam Islam: Pengertian, Bukti Sejarah dan Hukum Hadis Sahih berguna bagi kita semua.
Pengertian Aqiqah dan Hikmahnya Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER