berita terbaru islam dan berita update

10/12/2019

Masakan Tanpa Garam Untuk Diet

Resep Sayur Tanpa Garam Untuk Diet
Garam mempunyai banyak manfaat untuk badan, salah satunya menjadikan makanan yang dimasak menjadi lebih gurih dan lazat apabila dimakan. Walau bagaimanapun, siapa yang berpendapat bahawa garam juga boleh digunakan sebagai cara diet, anda tahu!

Adakah benar bahawa diet tanpa garam dapat mengurangkan berat badan?

Pada asasnya, tiada kajian khusus mengenai kesan mengurangkan garam pada berat badan. Kerana, kebanyakan kajian mengkaji kesan gabungan pengurangan natrium dan penurunan berat badan pada tekanan darah tinggi. Tetapi dalam kajian sebelumnya adalah jelas bahawa mengurangkan garam boleh menyebabkan penurunan berat badan sementara kerana badan anda adalah cecair yang berlebihan. Ini kerana garam adalah molekul yang menjadikan badan anda memegang air.

Garam mempunyai banyak manfaat untuk badan, salah satunya menjadikan makanan yang dimasak menjadi lebih gurih dan lazat apabila dimakan

Apabila anda mengambil garam berlebihan ini menyebabkan peningkatan jumlah air dalam badan anda sehingga penahanan air meningkat. Oleh itu, apabila anda makan kurang garam, air yang tersimpan akan keluar yang akan menyebabkan berat badan anda menurun.

Bagaimana cara diet tanpa garam?

Ia tidak boleh dinafikan jika setiap makanan yang kita makan setiap hari mesti ada kandungan garam. Ini menjadikan ramai orang menganggapnya agak sukar untuk menjalani diet pantang daripada garam. Tetapi jangan risau! Semak cadangan berikut yang mungkin membantu anda mengurangkan pengambilan garam dalam diet anda.

1. Elakkan makanan yang diproses

Makanan yang diproses dalam tin, botol, plastik, atau bekas lain sangat mungkin mengandungi garam atau natrium yang tinggi. Jika anda memutuskan untuk melakukan diet, anda dinasihatkan untuk mengelakkan makanan yang diproses. Anda juga harus lebih teliti dalam membaca ramuan yang terkandung dalam setiap pakej produk yang diproses untuk menentukan kandungan natrium dalam pembungkusan makanan yang anda beli.

2. Penggunaan buah-buahan segar dan sayur-sayuran

Buah-buahan dan sayuran segar tidak mengandungi garam. Sekiranya anda menjalani diet tanpa garam, anda perlu makan buah-buahan segar dan sayur-sayuran. Elakkan buah kalengan atau buah-buahan dan sayur-sayuran beku yang mungkin telah menambah garam.

3. Perhatikan kandungan garam tambahan

Makanan yang paling segar, ikan, makanan laut, dan ayam tidak mengandungi garam tambahan. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes penjual sering menyuntikkan larutan garam ke dalam ayam untuk menjadikannya lebih gemuk.

Apabila anda membeli daging, jangan lupa untuk selalu memeriksa bahan-bahan yang terkandung di dalam makanan. Bukan sahaja daging, makanan lain yang terkandung di dalam pembungkusan pastikan terlebih dahulu berapa garam terkandung di dalam campuran.

4. Elakkan garam semasa makan di luar

Sekiranya anda menjalani diet bebas garam, penting bagi anda untuk meminta pelayan supaya tidak mencadangkan makanan yang mengandungi garam. Kebanyakan chef yang biasa dengan diet tanpa garam boleh membuat makanan dari daging segar dan sayur-sayuran untuk memenuhi kriteria diet anda.

Faedah kesihatan diet tanpa garam

Walaupun menjalani diet tanpa garam mungkin bukan kaedah terbaik untuk penurunan berat badan, sekurang-kurangnya ia mempunyai manfaat kesihatan yang sangat penting.

Berikut adalah beberapa manfaat mengurangkan garam untuk kesihatan badan:

Baki cecair badan
Tubuh terhidrat dengan baik
Badan menjadi lebih bertenaga
Mengurangkan tekanan darah tinggi
Jauh dari pelbagai penyakit
Elakkan strok
Menghilangkan begini atau kembung
Buat tulang lebih kuat
Masakan Tanpa Garam Untuk Diet Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER