berita terbaru islam dan berita update

10/21/2019

Macam-Macam Beladiri di Indonesia

Pelbagai jenis Seni Bela Diri dan Penjelasannya
Seni Mempertahankan Diri - Dalam pertandingan seperti Sukan Olimpik terdapat banyak sukan yang dipertandingkan, salah satunya ialah seni mempertahankan diri. Pertahanan diri adalah sukan atau keupayaan untuk mempertahankan diri dari musuh. Sukan ini biasanya dilakukan dengan memukul dua orang untuk bertarung sehingga ada pemenang.

Dalam melakukan latihan ini tentunya memerlukan ketahanan, kekuatan yang baik. Ini boleh didapati dengan melakukan latihan secara tetap dan bersungguh-sungguh. Dalam sukan ini terdapat beberapa cawangan yang akan dijelaskan di bawah.

Seni Mempertahankan Diri - Dalam pertandingan seperti Sukan Olimpik terdapat banyak sukan yang dipertandingkan, salah satunya ialah seni mempertahankan diri.
Jenis Seni Bela Diri:

1. Pencak silat.
Pencak silat adalah olahraga seni bela diri yang berasal dari Indonesia dan telah menjadi ciri khas bangsa Indonesia. Walaupun berasal dari Indonesia, namun olahraga ini telah dikenal luas oleh orang-orang di seluruh dunia.

Pencak silat dilakukan dengan menggunakan teknik yang bergantung pada kemampuan kekuatan internal tanpa menggunakan senjata. Oleh itu, untuk melakukan latihan ini memerlukan latihan yang rapi dan rutin. Sehingga keupayaan dalam sukan ini semakin mengasah.

2. Taekwondo.
Taekwondo adalah jenis sukan pertahanan diri yang berasal dari Korea. Sukan ini telah dimainkan secara meluas dalam pelbagai pertandingan, salah satunya adalah Sukan Olimpik. Jadi jangan terkejut jika sukan ini terkenal di seluruh dunia. Sehingga tidak sedikit orang yang juga berminat dalam sukan taekwondo ini untuk digunakan sebagai kepakaran dalam mempertahankan diri ketika berada dalam keadaan terancam.

Dalam melakukan senaman ini, bahagian badan yang digunakan adalah kaki dan juga tangan. Ia juga memerlukan keseimbangan, kelajuan dalam gerakan, stamina dan fleksibiliti yang baik. Kerana takwondo adalah sukan yang menggabungkan beberapa teknik, yaitu teknik seni mempertahankan diri, teknik pertempuran, olahraga, hiburan, kebugaran dan falsafah.

3. Karate.
Sudah tentu anda sangat akrab dengan satu jenis seni mempertahankan diri yang satu ini. Karate adalah sukan yang terkenal di seluruh negara sebagai seni mempertahankan diri yang berasal dari tanah sakura, iaitu Jepun. Latihan ini dilakukan dengan memfokuskan lebih banyak kekuatan pada tangan.

Jadi pada dasarnya karat ini menggunakan lebih banyak tangan sebagai medium untuk melumpuhkan lawan. Karate sendiri telah bersaing dalam pelbagai pertandingan kedua-dua pertandingan besar dan kecil. Sekarang karate bukan hanya sukan bersaing tetapi telah menjadi seni mempertahankan diri yang digunakan dan dipelajari oleh orang-orang di awan untuk digunakan sebagai kemahiran dalam mempertahankan diri.

4. Kung fu.
China adalah sebuah negara yang melahirkan salah satu sukan seni mempertahankan diri. Ini sukan seni mempertahankan diri meletakkan teknik pertahanan ke hadapan. Kung fu sebenarnya timbul kerana keperluan manusia untuk mempertahankan nyawa mereka dari serangan seperti haiwan liar, penjenayah dan sebagainya.

Tetapi sering kali berkembang, kung fu digunakan sebagai cabang olaraga yang layak bersaing. Tetapi kung fu yang dipertandingkan dalam perlumbaan biasanya dipanggil wushu. Oleh itu, sukan ini semakin dikenal, termasuk di Indonesia.

5. Wrestling.
Gulat ini termasuk dalam cabang seni mempertahankan diri. Sukan ini dilakukan dengan membuat hubungan fizikal dengan lawan di mana ahli gusti mesti membawa lawannya untuk mendapatkan kemenangan.

Sukan ini tidak menggunakan senjata sebagai medium tetapi menggunakan kekuatannya untuk mengalahkan lawan. Dalam bergelut ada beberapa teknik yang boleh digunakan, iaitu

Teknik kunci bersama adalah teknik dalam gusti yang dilakukan untuk mengunci sendi lawan sehingga mereka tidak dapat membuat gerakan untuk bertarung.

Teknik menentang clinch adalah teknik yang digunakan untuk mengalahkan lawan dengan membanting lawan sehingga lawan akan jatuh tanpa daya.

Teknik penangkapan adalah teknik ketiga yang boleh anda lakukan. Pertengkaran bergambar adalah teknik pendirian yang dilakukan sebagai langkah awal atau tahap pertama untuk menyerang lawan dan mengetuknya.

6. Tinju.
Tinju ini mempunyai persamaan dengan gusti yang kedua-duanya dilakukan oleh dua orang yang bersaing untuk kemenangan. Tetapi salah satu cawangan sukan seni mempertahankan diri lebih banyak menggunakan kuasa pukulan untuk mengetuk lawannya. Dalam perlumbaan tinju biasanya diberikan kira-kira satu hingga tiga minit yang biasanya dipanggil pusingan.

Peraturan ini dijalankan dalam perlumbaan ini bahawa setiap pejuang akan mendapat nilai atau mata jika anda boleh memukul lawan anda di pinggang ke bahagian atas. Jika anda memukul kepala dan dada, pejuang akan mendapat mata tambahan atau mata. Jadi pejuang yang memiliki mata tertinggi akan mendapat kemenangan.

Kemenangan juga dapat dicapai jika pihak lawan tidak lagi mampu bersaing atau biasa disebut TKO dan juga jika lawannya terkena dan dilontarkan yang membuat lawan tidak dapat berdiri lagi dalam hitungan sepuluh yang biasa disebut KO.

7. Kendo.
Kendo adalah seni mempertahankan diri yang berasal dari Jepun. Salah satu cawangan seni mempertahankan diri dilakukan dengan menggunakan pedang sebagai medium. Untuk melakukan sukan ini selain memerlukan pedang, pejuang juga harus menggunakan peralatan lain seperti kendo gi dan hakama (seragam), dan juga bogu.

Bogu terdiri daripada beberapa perkara, iaitu lelaki sebagai pelindung kepala, kote sebagai pelindung untuk tangan, lakukan sebagai pelindung untuk tubuh, dan penjaga sebagai pelindung untuk alat kelamin dan paha.

Dalam melakukan sukan ini, anda boleh menggunakan beberapa teknik.

Teknik pertama ialah teknik pemotongan kepala atau dipanggil lelaki. Jika anda menggunakan teknik ini, anda boleh menentukan sasaran di kepala dari hujung dahi ke dagu.

Kemudian teknik pemotongan tangan atau dikenali sebagai kote. Teknik ini menjadikan sasaran tangan.

Teknik ketiga ialah teknik teknik atau slash badan. Sudah tentu teknik ini menjadikan tubuh di sebelah kanan atau kiri perut sasaran pukulan.

Teknik terakhir adalah teknik Tsuki atau teknik tusuk. Sasaran yang dimaksudkan untuk teknik ini hanyalah leher. Oleh itu, teknik ini menjadi teknik yang sukar dan berbahaya sehingga dengan demikian ia memerlukan kepakaran dan keupayaan yang tinggi. Atas sebab ini, teknik ini hanya boleh digunakan oleh orang tua dan tidak dibenarkan dalam perlawanan tanpa persetujuan dari sensei.

8. Muay thai.
Salah satu cawangan seni mempertahankan diri yang berasal dari Thailand adalah muay thai. Untuk melakukan sukan ini tidak perlu menggunakan senjata kerana tubuh akan menjadi senjata. Oleh itu, ramai mengatakan bahawa sukan ini sama dengan kickboxing kerana ia mempunyai teknik yang hampir sama.

Terdapat beberapa jenis teknik dalam muay thai.

Teknik pemukul

Teknik memukul ini adalah teknik asas yang mesti dikuasai dengan baik. Terdapat beberapa jenis teknik memukul, iaitu memukul jab, mogok, cangkuk, dan memotong atas.

Teknik ketam
Teknik pengeritingan ini merupakan teknik untuk mengunci pergerakan lawan supaya mereka tidak dapat menahannya. Teknik ini dilakukan dengan memegang badan, kepala, dan juga leher lawan, setelah lawan tidak dapat melakukan apa-apa maka saatnya Anda menjatuhkan lawan.

Teknik menendang
Teknik menendang ini mempunyai variasi, iaitu tendangan tinggi, tendangan rendah, tendangan tengah, dan juga tendangan push.

Teknik berdengkur
Termasuk dalam teknik ini adalah lutut bulatan, lutut kait, dan lutut bahagian atas.

Teknik siku
Teknik ini sangat berkesan digunakan untuk menyerang lawan. Terdapat beberapa jenis teknik siku, iaitu siku menegak, siku mendatar, siku smashing, siku atas atas, dan siku terbang menghancurkan.

Teknik tolak kaki
Teknik ini sangat berguna ketika mempertahankan serangan lawan.

Teknik blok
Teknik terakhir adalah teknik blok yang bertujuan untuk menangkis serangan lawan supaya anda dapat menghindari terkena.

Banyak sukan termasuk dalam sukan seni mempertahankan diri ini. Bermula dari seni bela diri seni mempertahankan diri hingga muay thai. Sukan ini bukan sahaja boleh dilakukan untuk persaingan tetapi juga boleh digunakan untuk mempertahankan diri dari pelbagai ancaman.
Macam-Macam Beladiri di Indonesia Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER