berita terbaru islam dan berita update

10/15/2019

Kemajuan Peradaban Islam Pada Masa Abbasiyah

MAKALAH PERADABAN ISLAM PADA MASA DINASTI ABBASIYAH

BAB 1
PENDAHULUAN
A. Latar Belakang

Islam adalah agama yang turun dari Allah di rantau Arab. Yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. Islam muncul pada awal abad ke-7. Islam mula berkembang di Mekah. Tambahan pula, Islam berkembang dengan perkembangan wilayah ke Madinah. Di sana ada sebuah kerajaan yang dibentuk berdasarkan perlembagaan yang disebut piagam Madinah.

Islam bukan sekadar agama yang membawa nilai-nilai agama. Tetapi Islam juga membawa tamadun. Bermula dari zaman Nabi dan kemudian diteruskan semasa kepimpinan Kulafaur Rasyidin. Pada ketika itulah Islam mula memberi pengaruh kepada dunia, kerana khalifah telah mengembangkan wilayah mereka di luar wilayah Arab. Selepas tempoh Kulafaur Rashidin datang Umayyad dan Abbasid.
Islam mengalami kemajuan yang sangat pesat semasa kepimpinan Abbasiyyah. Satu pertiga daripada tamadun Islam memberi pengaruh besar kepada dunia pada masa itu. Pada masa itu Khalifah melakukan pengembangan besar ke Asia, Afrika ke Eropah. Ahli sejarah memanggil masa itu "Zaman Emas". Islam berkembang pesat dalam pelbagai bidang tamadun, sains, politik dan kerajaan, sains dan teknologi. Dalam makalah ini kita akan menerangkan politik, perkembangan tamadun, sains dan teknologi semasa Abbasid dan kemerosotannya.
B. Rumusan Masalah
Dari permasalahan dalam latar belakang, maka kami rumuskan rumusan masalah dalam makalah ini, diantaranya:
1. Bagaimanakah sejarah bediri, para khalifah, masa kejayaan peradaban Dinasti Abbasiyah?
2. Bagaimanakah faktor faktor yang menyebabkan kemunduran Dinasti Abbasiyah? 
C. Tujuan
Adapun tujuan penyusunan makalah ini adalah untuk memenuhi tugas mata kuliah SPI, di samping itu agar kita dapat mengetahui:
1. Sejarah bediri, para khalifah, masa kejayaan peradaban Dinasti Abbasiyah.
2. Faktor faktor yang menyebabkan kemunduran Dinasti Abbasiyah.

Islam adalah agama yang turun dari Allah di rantau Arab. Yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. Islam muncul pada awal abad ke-7.

BAB II
PERADABAN ISLAM PADA MASA
DINASTI ABBASIYAH

A. Sejarah Berdirinya Dinasti Abbasiyah

Kerajaan dinasti Abbasid adalah disebabkan oleh Al-Abbas, Paman Rasulullah, sementara khalifah pertama kerajaan ini ialah Abdullah Ash-Shaffah bin Muhammad bin Ali bin Abdullah bin Abbas bin Abbas bin Abdul Muttalib.
Dinasti Abbasid diasaskan pada 132 H / 750 AD, Abul Abbas Ash-Shafah, dan pada masa yang sama khalifah yang pertama. Dinasti Abbasid berlangsung dalam tempoh yang panjang, iaitu selama 524 tahun, dari 132-656 H (750-1258 AD). penubuhan kerajaan ini dianggap sebagai kemenangan pemikiran yang disuarakan oleh Banu Hashim (Alawiyun) setelah kematian Rasul dengan mengatakan bahwa mereka yang berhak atas kekuasaan adalah keturunan Rasulullah dan anak-anaknya.
Sebelum penubuhan dinasti Abbasid terdapat tiga batang utama yang merupakan pusat kegiatan, antara satu sama lain mempunyai kedudukan masing-masing dalam memainkan peranan mereka dalam menegakkan kuasa keluarga bapa saudara, Abbas bin Abdul Muttalib.
Bandar Humaimah menetap di keluarga Abbasid, salah seorang pemimpinnya bernama Al-Imam Muhammad bin Ali yang menjadi asas pondasi Dinasti Abbasid. Beliau menyiapkan satu strategi perjuangan untuk menegakkan kekuasaan atas nama keluarga Nabi. Cahaya khotbah Abbasid berjumlah 150 orang di bawah pimpinannya yang berjumlah 12 orang dan pemimpin tertinggi ialah Muhammad bin Ali.Propaganda Abbasiyah telah dijalankan dengan strategi yang agak matang sebagai pergerakan rahsia. Bagaimanapun, Imam Ibrahim, pemimpin Abbasid yang ingin menegakkan pemerintahan Abbasiyah, pergerakannya diketahui oleh Khalifah Umayyah yang terakhir, Marwan bin Muhammad. Ibrahim akhirnya ditawan oleh tentera dinasti Umayyad dan dipenjarakan di Haran sebelum dibunuh. Beliau meninggal pada Abul Abbas untuk mengambil tempatnya apabila dia tahu dia akan dibunuh, dan diperintahkan untuk berpindah ke Kufa. manakala pemimpin propaganda dibenarkan kepada Abu Salamah. Abul Abbas berpindah dari Humaimah ke Kufa yang ditemani oleh para pemimpin Abbasid lain seperti Abu Ja'far, Isa bin Musa, dan Abdullah bin Ali, Penguasa Umayyad di Kufa, Yazid bin Umar bin Hubairah, ditawan oleh Abbasid dan diusir ke Wasit. Abu Salamah kemudiannya berkhemah di Kufa yang ditawan di 132 H. Abdullah ibn Ali, salah seorang paman Abul Abbas, telah diarahkan untuk mengejar khalifah Umayyah yang terakhir, Marwan bin Muhammad bersama-sama dengan tenteranya yang melarikan diri, yang akhirnya boleh dipukul di dataran rendah Sungai Zab. ([1])

B. Khalifah-Khalifah Dinasti Abbasiyah

Bani Abbas mewarisi Emperius dari Bani Umayyah. Mereka memungkinkan untuk mencapai lebih banyak hasil kerana asas telah disediakan oleh Umayyad yang hebat, dan Abbasid adalah yang pertama menggunakannya. Penggantian Umayyad oleh Abbasid dalam kepemimpinan masyarakat Islam adalah lebih daripada penggantian dinasti. Ia adalah revolusi Perancis, dan revolusi Rusia dalam sejarah Barat. Ash-Shaffah berpindah ke Ambar, barat sungai Efrat berhampiran Baghdad. Beliau menggunakan sebahagian besar pemerintahannya untuk memerangi pemimpin Arab yang didapati membantu Umayyad. Dia mengusir mereka kecuali Abdurrahman, yang kemudiannya menubuhkan Dinas Banu Umayyyah di Sepanyol. Ash-Shaffah juga memutuskan untuk membunuh nyawa beberapa orang Umayyah.
Kekhalifahan Ash-Shaffah hanya berlangsung selama 4 tahun, sembilan bulan. Beliau meninggal pada tahun 136 AH di Abar, sebuah kota yang telah menjadi tempat pemerintahan. Beliau tidak berusia lebih daripada 33 tahun dan ada yang mengatakan usia Ash-Shaffah ketika dia meninggal adalah 29 tahun.Selama pemerintahan Dinasti Abbasiyah berkuasa, pola pemerintahannya berbeda-beda, para sejarawan membagi 4 periode.
1. Masa Abbasiyah I, yaitu semenjak lahirnya Daulah Abbasiyah tahun 132 H (750) sampai meninggalnya Khalifah Al-Watsiq 232 H (847).
2. Masa Abbasiyah II, yaitu mulai khalifah Al-Mutawakkil pada tahun 232 H (847) sampai berdirinya Daulah Buwaihiyah di Baghdad pada tahun 334 H (946).
3. Masa Abbasiyah III, yaitu berdirinya Dinasti Buwaihiyah tahun 334 H (946 M) sampai masuknya kaum Saljuk ke tahun 447 (1055).
4. Masa Abbasiyah IV, yaitu masuknya orang-orang Saljuk ke Baghdad tahun 447 H (1055) sampai jatuhnya Baghdad ke tangan Bangsa Mongol di bawah pimpinan Hulagu Khan pada tahun 656 H (1258 M).([2])

C. Nama-Nama Khalifah Daulah Abbasiyah
Sebelum Abu Ja’far As-Shaffah meninggal, ia sudah mewasiatkan siapa penggantinya, yakni saudaranya, Abu Ja’far, kemudian Isa Bin Musa, keponakannya. Sistem pengumuman putra mahkota itu mengikuti cara Dinasti Umayyah.
1. Abul Abbas as-Saffah (Pendiri) 746-754 M
2. Abu Ja'far Al-Manshur 754-775 M
3. Abu Abdullah Muhammad Al-Mahdi 775-785 M
4. Abu Muhammad Musa al-Hadi 785-786 M
5. Abu Ja’far Harun ar-Rasyid 786-809 M
6. Abu. Musa Muhammad Al-Amin 809-813 M
7. Abu Ja’far Abdullah al-Makmun 813-833 M
8. Abu Ishaq Muhammad Al-Mu'tashim Billah 833-842 M
9. Abu Ja’far Harun Al-Watsiq 842-847 M
10. Abu Fadl Ja’far Al-Mutawakkil 847-861 M
11. Abu Ja’far Harun Muhammad Al-Muntashir 861-862 M
12. Abu Abbas Ahmad Al-Musta'in 862-866 M
13. Abu Abdullah Muhammad Al-Mu'taz 866-869 M
14. Abu Ishaq Muhammad Al-Muhtadi 869-870 M
15. Abul Abbas Ahmad Al-Mu'tamid 870-892 M
16. Abul Abbas Ahmad Al-Mu'tadhidh 892-890 M
17. Abul Muhammad Ali Al-Mu'tafi 902-905 M
18. Abul Fadl Ja’far Al-Muqtadir 905-932 M
19. Abu Mansur Muhammad Al-Qahir 932-934 M
20. Abul Abbas Ahmad Al-Radhi 934-940 M
21. Abu Ishaq Ibrahim Al-Muttaqi 940-944 M
22. Abul Qasim Abdullah Al-Mustakfi 944-946 M
23. Abul Qasim Al- Fadl Al-Muthi'ilah 946-974 M
24. Abul Fadl Abdul Karim Al-Thai 974-991 M
25. Abul Abbas Ahmad Al-Qadir 991-1030 M
26. Abul Ja’far Abdullah Al-Qayyim 1030-1075 M
27. Abul Qasim Abdullah Al-Muqtadi 1075-1094 M
28. Abul Abbas Ahmad Al-Mustazhir 1094-1118 M
29. Abu Mansur Al-Fadl Al-Mustarsyid 1118-1135 M
30. Abu Ja’far Al-Mansur Ar-Rasyid 1135-1136 M
31. Abu Abdullah Muhammad Al-Muktafi 1136-1160 M
32. Abul Mudzafar Al-Mustanjid 1160-1170 M
33. Abu Muhammad Al-Hasan Al-Mustadh i 1170-1180 M
34. Abu Al-Abbas Ahmad An-Nashir 1180-1225 M
35. Abu Nasr Muhammad Azh-Zhahir 1225-1226 M
36. Abu Ja’far Al-Mustanshir 1226-1242 M
37. Abu Ahmad Abdullah Al-Musta'shim Billah. 1242-1258 M

Semasa penaklukan Mongol di Baghdad pada tahun 656 H / 1258 AD, putera Abbasid melarikan diri dari pembunuhan dan meneruskan kekhalifahan dengan gelaran khalifah yang hanya berkuasa di bidang keagamaan di bawah kewenangan Mamluk di Kaherah, Mesir tanpa kuasa duniawi yang memegang gelaran sultan. Posisi itu hilang ketika diambil oleh Sultan Salim dari Turki Uthmaniyyah ketika mereka menguasai Mesir pada 1517 AD, sehingga Kekhalifahan Abbasiyah hilang selama-lamanya. ([3])
Para khalifah Bani Abbasiyah yang ada di Mesir adalah sebagai berikut:
10. Al-Mutawakkil I (kembali berkuasa) 1389-1406 M
17. Al-Mustamsik 1497-1508 M
18. Al-Mutawakkil III 1508-1517 M

D. Masa Kejayaan Peradaban Dinasti Abasiyyah

Tamadun dan budaya Islam berkembang dan berkembang bahkan mencapai kemuliaannya semasa Abbasid. Itulah sebab dinasti Abbasid pada zaman awal menegaskan pemeliharaan dan budaya Islam daripada perluasan wilayah, dan menyediakan asas bagi pembangunan falsafah dan sains dalam Islam. Di sini terletak perbezaan utama antara Dinasti Umayyah dan Dinasti Abbasid.
Puncak kemuliaan dinasti Abbasid terjadi pada zaman khalifah Harun al-Rashid (786-809 AD) dan anaknya al-Makmun (813-833 AD). Apabila al-Rashid memerintah, negara itu makmur, kekayaannya berlimpah, keselamatan dijamin walaupun pemberontakan, dan wilayahnya adalah dari Afrika utara ke India.
Pada zamannya ia mengembangkan ilmu keagamaan seperti sains Al-Qur'an, Qiraat, Hadis, Fiqh, sains kalam, bahasa dan kesusasteraan. Salah satu karya sastera paling fenomenal pada masa itu adalah Alf Lailah Wa Lailah (seribu satu malam). Selain itu, falsafah, logik, metafizik, matematik, astronomi, muzik, perubatan, aljabar, aritmetik, geografi, dan kimia juga dibangunkan. Kerana cintanya kepada sains, sebuah perpustakaan telah ditubuhkan serta sebuah institusi saintifik yang dipanggil Baitul Hikmah, di mana orang boleh membaca, menulis dan membincangkan.
Sains sains memasuki Islam melalui terjemahan dari bahasa Yunani, Parsi dan India. Pada masa al-Ma'mun, beliau memerintahkan supaya dia dibeli dan dikumpulkan untuknya buku-buku oleh negara-negara asing, kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Arab, kemudian dikumpulkan di Baitul Hikmah. Antara penerjemah terkenal ialah Hunain bin Ishak, seorang Kristian Nestorian yang menerjemahkan banyak buku Yunani ke dalam bahasa Arab. Dia menerjemahkan buku Republick dari Plato, dan buku Kategori, Metafizik, Magna Moralia dari Aristotle. Kemudian ada al-Hajaj bin Yusuf bin Matr yang telah menerjemahkan beberapa buku oleh al-Ma'mun oleh buku Euclides dan Ptolemy. Jadi pada masa ini ahli falsafah Arab terkenal seperti al-Kindi dan ahli astronomi al-Khawarizmi dilahirkan yang menyusun ringkasan astronomi berdasarkan sains Yunani dan India.
Kemajuan sains dan institusi pendidikan semasa Dinasti Abbasid ditentukan oleh sekurang-kurangnya dua perkara:
1. Kejadian asimilasi antara Arab dan negara-negara lain yang pertama kali mengalami perkembangan dalam bidang sains. Persia berperanan penting dalam pembangunan falsafah dan kesusasteraan. Negara India dilihat dalam bidang perubatan, matematik, dan astronomi. Sedangkan pengaruh Yunani memasuki terjemahan dalam pelbagai bidang sains, terutama falsafah.
2. Pergerakan terjemahan berlaku dalam tiga fasa. Fasa pertama, semasa khalifah al-Mansur ke Harun al-Rashid. Buku yang diterjemahkan secara meluas adalah karya dalam bidang astronomi dan mantiq. Fasa kedua, dari masa al-Ma'mun hingga 300 H. Buku-buku dalam bidang falsafah dan perubatan adalah terjemahan yang paling banyak diterjemahkan. Fasa ketiga, berlaku selepas tahun 300 H, terutama selepas pembuatan kertas. Tambahan pula, bidang sains lain yang diterjemahkan semakin meluas.Dengan demikian, Dinasti Abbasiyah dengan pusatnya di Baghdad sangat maju sebagai pusat peradaban dan pusat ilmu pengetahuan. Berikut daftar beberapa kemajuan yang berhasil dicapai pada masa Dinasti Abbasiyyah:
1. Bidang Agama.
a. Fiqh:
Para tokoh bidang fiqih dan pendiri mazhab, antara lain:
1) Imam Abu Hanifah (700-767 M).
2) Imam Malik (713-795 M).
3) Imam Syafi’i (767-820 M).
4) Imam Ahmad bin Hanbal (780-855 M).
b. Ilmu Tafsir:
Para tokoh bidang ilmu Tafsir, antara lain:
1) Ibnu Jarir Al-Tabari
2) Ibnu Atiyah al-Andalusi
3) Abu Muslim Muhammad bin Bahar Isfahani.
c. Ilmu Hadis:
Para tokoh ilmu Hadis, antara lain:
1) Imam Bukhari
2) Imam Muslim
3) Ibnu Majah
4) Abu Dawud
5) Imam al-Nasa’i
6) Imam Baihaqi.
d. Ilmu Kalam:
Para ahli ilmu kalam (teologi), antara lain:
1) Imam Abu Hasan al-Asy’ari (260 H/873 M - 324 H/935 M).
2) Imam Abu Mansur Muhammad ibn Mahmud Al-Maturidi (w. 333 H/944 M).
3) Zamakhsyari (w. 528 H), tokoh Mu’tazilah sekaligus pengarang kitab Tafsir al-Kasysya
e. Ilmu Bahasa:
Diantara ilmu bahasa yang berkembang pada masa dinasti Abbasiyyah adalah ilmu Nahwu, ilmu Sharaf, ilmu Bayan, ilmu Badi’, dan ilmu Arudh. Bahasa Arab dijadikan bahasa ilmu pengetahuan, di samping alat komunikasi antar bangsa, tokohnya antara lain:
1) Imam Sibawaih (w. 183 H), karyanya terdiri dari 2 jilid setebal 1.000 halaman.
2) Abu Zakaria al-Farra (w. 208 H), kitab Nahwunya terdiri dari 6.000 halaman lebih.
2. Bidang Umum.
a. Filsafat
Para filusuf Islam kala itu antara lain:
1) Abu Ishaq al-Kindi (809-873 M), karyanya lebih dari 231 judul.
2) Abu Nasr al-Farabi (961 M), karyanya lebih dari 12 buku. Dijuluki al-Mua’llimuts Tsani ( the second teacher), guru kedua, sedang guru pertama bidang filsafat adalah Aristoteles.
3) Ibnu Sina, terkenal dengan Avicenna (980-1037 M), menghidupkan kembali filsafat Yunani aliran Aristoteles dan plato.
4) Ibnu Tufail (w. 581 H), penulis buku novel filsafat Hayy bin Yaqzan.
5) Al-Gazali (1058-1111 M), dijuluki Hujjatul Islam. Karyanya antara lain: Maqasid al-Falsafiyyah, Tahafut al-falsafiyyah, dan Ihya Ulumuddin.
6) Ibnu Rusyd dikenal dengan Averros (1126-1198 M), seorang filosof, dokter, dan ulama. Karyanya antara lain: Mabadi al-Falsafiyyah, Tahafut al-Tahafut al-Falsafiyyah, al-Kuliah fi al-Tib , dan Bidayah al-Mujtahid.
b. Ilmu Kedokteran.
Diantara ahli kedokteran ternama saat itu adlah:
1) Ibnu Sina (Avicenna), karyanya yang terkenal adalah al-Qanun fi al-Tib tentang teori dan praktik ilmu kedokteran serta membahas pengaruh obat-obatan. Kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Eropa, Canon of Medicine.
2) Abu Bakar ar-Razi (Rhazez) (864-932 M) dikenal sebagai “ Galien Arab”. Tokoh pertama yang membedakan antara penyakit cacar dengan measles, penulis buku mengenai kedokteran anak.


c. Matematika
Terjemahan buku asing ke dalam bahasa Arab, menghasilkan karya dalam bidang matematik. Antara ahli matematik yang terkenal ialah al-Khawarizmi. Al-Khawarizmi adalah pengarang al-Jabar wal Muqabalah (aritmatika), dan penemu angka sifar. Sedangkan nombor-nombor lain: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 dipanggil nombor bahasa Arab kerana mereka diambil dari bahasa Arab. Numerik Rom yang dahulu dikenali sebagai I, II, III, IV, V dan sebagainya. Tokoh lain ialah Abu al-Wafa Muhammad bin Muhammad bin Ismail bin al-Abbas (940-998) yang terkenal sebagai ahli matematik.
d. Farmasi
Di antara ahli farmasi pada masa dinasti Abbasiyah adalah ibnu Baithar, karyanya yang terkenal adalah al-Mughni (berisi tentang obat-obatan), Jami al-Mufradat al-Adawiyah (berisi tentang obat-obatan dan makanan bergizi).
e. Ilmu Astronomi
Kaum muslimin mengkaji dan menganalisis berbagai aliran ilmu astronomi dari berbagai bangsa seperti Yunani, India, Persia, Kaldan, dan ilmu falak Jahiliah. Di antara ahli astronomi Islam adalah:
1) Abu Mansur al-Falaki (w. 272 H). karyanya yang terkenal adalah Isbat al-Ulum dan Hayat al-Falak.
2) Jabir al-Batani (w.319 H). al-Batani adalah pencipta teropong bintang pertama. Karyanya yang terkenal adalah kitab Ma’rifat Mathiil Buruj Baina Arbai al-Falak.
3) Raihan al-Biruni (w.440). karyanya adalah al-Tafhim li awal as-Sina al-Tanjim.
f. Geografi
Dalam bidang geografi umat Islam sangat maju, karena sejak semula bangsa Arab merupakan bangsa pedagang yang biasa menempuh jarak jauh untuk berniaga. Di antara wilayah pengembaraan umat Islam adalah umat Islam mengembara ke Cina dan Indonesia pada masa-masa awal kemunculan Islam.

Di antara tokoh ahli geografi yang terkenal adalah:
1) Abul Hasan al-Mas’udi (w.345 H/956 M), seorang penjelajah yang mengadakan perjalanan sampai Persia, India, Srilanka, Cina, dan penulis buku Muruj al-Zahab wa Ma’adin al-Jawahir.
2) Ibnu Khurdazabah (820-913 M) berasal dari Persia yang dianggap sebagai ahli geografi Islam tertua. Di antara karyanya adalah Masalik wa al-Mamalik, tentang data-data penting mengenai sistem pemerintahan dan peraturan keuangan.
3) Ahmad el-Yakubi, penjelajah yang pernah mengadakan perjalanan sampai ke Armenia, Iran, Mesir, Maghribi, dan menulis buku al-Buldan.
4) Abu Muhammad al-hasan al-Hamadani (w.334 H/946 M), karyanya berjudul Sifatu Jazirah al-Arab.
g. Sejarah
Masa dinasti Abbasiyah banyak muncul tokoh-tokoh sejarah. Beberapa tokoh sejarah antara lain:
1) Ahmad bin Ya’kubi (w.895 M) karyanya adalah al-Buldan (negeri-negeri), al-Tarikh (sejarah).
2) Ibnu Ishaq.
3) Abdullah bin Muslim al-Qurtubah (w.889 M), penulis buku al-Imamah wa al-Siyasah, al-Ma’arif, Uyunul Ahbar, dan lain-lain.
4) Ibnu Hisyam.
5) Al-Tabhari (w.923 M), penulis buku kitab al-Umam wa al-Muluk.
6) Al-Maqrizi
7) Al-Baladzuri (w.892 M), penulis buku-buku sejarah.
h. Sastra
Dalam bidang sastra, Baghdad merupakan kota pusat seniman dan sastrawan. Para tokoh sastra antara lain:
1) Abu Nuwas, salah seorang penyair terkenal dengan karya cerita humornya.
2) Al-Nasyasi, penulis buku alfu lailah wa lailah (the Arabian night), adalah buku cerita sastra Seribu satu Malam yang sangat terkenal dan diterjemahkan ke dalam hamper seluruh bahasa dunia.

E. Dinasti-Dinasti Yang Memerdekakan Diri Dari Baghdad

Dalam bidang politik, perpecahan sebenarnya telah bermula pada akhir zaman Umayyad. Seperti yang diketahui, wilayah Umayyah dari permulaan penubuhannya sehingga masa keruntuhannya, selari dengan sempadan wilayah Islam. Ini berbeza dengan Dinasti Abbasid. Kuasa dinasti ini tidak pernah diiktiraf oleh Islam di Sepanyol dan Afrika Utara, kecuali Mesir. Malah pada hakikatnya, banyak kawasan tidak dikawal oleh khalifah. Sebenarnya, kawasan ini berada di bawah kawalan gabenor wilayah berkenaan. Hubungannya dengan khalifah ditandai dengan pembayaran penghormatan.
Adalah mungkin bahawa Khalifah Abbasiyyah cukup berpuas hati dengan pengiktirafan nominal beberapa wilayah, dengan pembayaran upeti. Alasannya, pertama, adalah bahawa mungkin khalifah tidak cukup kuat untuk membuat mereka tunduk kepadanya. Kedua, penguasa Bani Abbas lebih banyak memfokuskan diri untuk memupuk tamadun dan budaya daripada politik dan pengembangan.
Akibat dasar-dasar yang menekankan penyusunan tamadun dan budaya Islam daripada isu politik, beberapa wilayah di pinggiran mula melarikan diri dari cengkaman penguasa Bani Abbasid.Adapun dinasti yang lahir dan melepaskan diri dari kekuasaan Baghdad pada masa khalifah Abbasiyah, di antaranya adalah sebagai berikut.
1. Thahiriyah di Khurasan, Persia (820-872 M)
2. Safariyah di Fars, Persia (868-901 M)
3. Samaniyah di Transoxania (873-998 M)
4. Sajiyyah di Azerbaijan (878-930 M)
5. Buwaihiyah, Persia (932-1055 M)
6. Thuluniyah di Mesir (837-903 M)
7. Ikhsidiyah di Turkistan (932-1163 M)
8. Ghazwaniyah di Afghanistan (962-1189 M)
9. Dinasti Saljuk (1055-1157 M)
10. Al-Barzuqani, Kurdi (990-1095 M)
11. Abu Ali, Kurdi (990-1095 M)
12. Ayyubiyah, Kurdi (1167-1250 M)
13. Idrisiyah di Maroko (788-985 M)
14. Aghlabiyah di Tunisia (800-900 M)
15. Dulafiyah di Kurdistan (825-898 M)
16. Alawiyah di Tabiristan (864-928 M)
17. Hamdaniyah di Aleppo dan Musil (929-1002 M)
18. Mazyadiyah di Hillah (1011-1150 M)
19. Ukailiyah di Mausil (996-1095 M)
20. Mirdasiyah di Aleppo (1023-1079 M)
21. Dinasti Umayyah di Spanyol
22. Dinasti Fatimiyah di Mesir

Dari latar belakang dinasti tersebut, tampak jelas adanya persaingan antarbangsa terutama antara Arab, Persia, dan Turki. Di samping latar belakang kebangsaan, dinasti-dinasti itu juga dilatarbelakangi paham keagamaan, ada yang berlatar belakang Syi’ah, dan ada pula yang Sunni.

F. Faktor-Faktor Yang Menyebabkan Kemunduran Dinasti Abbasiyah
Kebesaran, keagungan, kemegahan, dan kemuliaan Baghdad sebagai kerusi dinasti Abbasid seolah-olah dihanyutkan oleh sungai Tigris, setelah kota itu dibakar oleh tentara Mongol di bawah Hulaggu Khan pada tahun 1258 AD semua bangunan kota termasuk istana emas dimusnahkan oleh tentera Mongol, merobohkan perpustakaan yang merupakan bangunan sains, dan membakar buku-buku di dalamnya. Pada 1400 AD, bandar ini juga diserang oleh pasukan Lenk Timur, dan pada tahun 1508 AD oleh tentera Safavid.
Menurut W. Montgomery Watt, bahwa beberapa factor yang menyebabkan kemunduran pada masa daulah Bani Abbasiyah adalah sebagai berikut.
1. Luasnya wilayah kekuasaan daulah Abbasiyah, sementara komunikasi pusat dengan daerah sulit dilakukan. Bersamaan dengan itu, tingkat saling percaya di kalangan para penguasa dan pelaksana pemerintah sangat rendah.
2. Dengan profesionalisme angkatan bersenjata, ketergantungan khalifah kepada mereka sangat tinggi.
3. Keuangan Negara sangat sulit karena biaya yang dikeluarkan untuk bayaran tentara sangat besar. Pada saat kekuasaan militer menurun, khalifah tidak sanggup memaksa pengiriman pajak ke Baghdad.

Sedangkan menurut DR. Badri Yatim, M.A. di antara hal yang menyebabkan kemunduran daulah Bani Abbasiyah adalah sebagai berikut.
1. Persaingan antara bangsa
Khalifah Abbasiyah diasaskan oleh Abbas yang bersekutu dengan Persia. Perikatan itu didorong oleh kesamaan nasib kedua-dua kumpulan semasa pemerintahan Umayyah. Kedua-duanya ditindas. Selepas dinasti Abbasid ditubuhkan, Abbasiah terus mengekalkan perikatan itu. Pada masa ini persaingan antarabangsa menjadi pencetus untuk kuasa bersama. Kecenderungan setiap negara untuk menguasai kekuasaan telah dirasai sejak awal khalifah Abbasiyah.
2. kemerosotan Ekonomi
Khilafah Abbasiyah juga mengalami kemunduran di bidang ekonomi bersamaan dengan kemunduran di bidang politik. Pada periode pertama, pemerintahan Bani Abbasiyah merupakan pemerintah yang kaya. Dana yang masuk lebih besar dari pada yang keluar, sehingga Baitul Mal penuh dengan harta. Setelah khilafah mengalami periode kemunduran, pendapatan Negara menurun, dan dengan demikian terjadi kemerosotan dalam bidang ekonomi.
3. Konflik keagamaan
Fanatisme keagamaan terkait erat dengan persoalan kebangsaan.
Pada periode Abbasiyah, konflik keagamaan yang muncul menjadi isu sentra sehingga mengakibatkan terjadi perpecahan. Berbagai aliran keagamaan seperti Mu’tazilah, Syi’ah, Ahlus sunnah, dan kelompok-kelompok lainnya menjadikan pemerintahan Abbasiyah mengalami kesulitan untuk mempersatukan berbagai faham keagamaan yang ada.
4. Munculnya dinasti-dinasti kecil sebagai akibat perpecahan sosial yang berkepanjangan.
5. Perang Salib
Perang salib merupakan sebab dari eksternal umat Islam. Perang Salib yang berlangsung beberapa gelombang banyak menelan korban. Konsentrasi dan perhatian pemerintahan Abbasiyah terpecah belah untuk menghadapi tentara Salib sehingga memunculkan kelemahan-kelemahan.
6. Serangan Bangsa Mongol (1258 M)
Serangan tentara Mongol ke wilayah kekuasaan Islam menyebabkan kekuatan Islam menjadi lemah, apalagi serangan Hulagu Khan dengan pasukan Mongol yang biadab menyebabkan kekuatan Abbasiyah menjadi lemah dan akhirnya menyerah kepada kekuatan Mongol.
G. Akhir Kekuasaan Dinasti Abbasiyah

Akhir dinasti Abbasid adalah ketika Baghdad dimusnahkan oleh pasukan Mongol yang diketuai oleh Hulagu Khan, 656 H / 1258 H. Hulagu Khan adalah saudara Kubilay Khan yang memerintah di China ke Asia Tenggara, dan saudara Mongke Khan menugaskan dia untuk mengembalikan wilayah-wilayah rantau barat dari China ke pangkuannya. Baghdad dihancurkan dan dibakar ke tanah. Yang terakhir dari Khalifah Abbasiyah dengan keluarganya, al-Mu'tashim Billah dibunuh, buku-buku yang dikumpulkan di Baitul Hikmah dibakar dan dibuang di Sungai Tigris supaya warna air sungai yang berubah jelas menjadi hitam gelap kerana tinta dakwat dalam buku-buku. buku itu.
Oleh itu, Dinasti Abbasid telah hilang yang telah memainkan peranan penting dalam budaya dan tamadun Islam yang mulia.
BAB III
PENUTUP

A. Kesimpulan
Dari beberapa uraian di atas, yang telah kami bahas. Maka kami mengambil kesimpulan, yaitu sebagai berikut :
Berdasarkan pada pembahasan sebelumnya, maka dapatlah ditarik kesimpulan-kesimpulan sebagai berikut :
1. Dinasti Abbasiyah melanjutkan kekuasaan Bani Umayyah. Dinamakan Abbasiyah, karena para pendiri dan penguasa dinasti ini adalah keturunan al-Abbas paman Nabi Muhammad saw.. Dinasti Abbasiyah didirikan oleh Abdullah al-Saffah ibn Muhammad ibn Ali ibn Abdullah ibn al-Abbas. Kekuasaannya berlangsung dalam rentang waktu yang panjang, dari tahun 132 H. (750 M.) s. d. 656 H. (1258 M.). Selama dinasti ini berkuasa, pola pemerintahan yang diterapkan berbeda-beda sesuai dengan perubahan politik, sosial, dan budaya.
2. Pada masa pemerintahan Dinasti Abbasiyah, Umat Islam banyak mengalami kemajuan yang sangat pesat, di antaranya dalam bidang administrasi, agama, sosial, ilmu pengetahuan, dan pemerintah.
3. Kemunduran Dinasti Abbasiyah disebabkan oleh banyak faktor, baik yang sifatnya internal maupun yang sifatnya eksternal.

B. Saran
Alhamdulillah kelompok kami telah menyelesaikan tugas tepat pada waktunya. Semoga makalah ini dapat bermanfaat bagi kami, khususnya bagi pembaca.
Dalam penyusunan makalah ini kami menyadari masih banyak kekurangan, maka dari itu kami mohon kritik dan saran yang dapat membangun kami ke depannya agar lebih baik lagi.

DAFTAR PUSTAKA
Munir, Amin. 2010. Sejarah Peradaban Islam. Jakarta: Amzah.
Abdul, Karim. 2007. Sejarah Pemikiran Dan Peradaban Islam. Yogyakarta: Pustaka Book Publisher.Badri, Yatim. 1993. Sejarah Peradaban Islam, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

[1]. Amin, Samsul Munir. Sejarah peradaban islam. 2010: hal 138-141
[2]. hasjmy. sejarah kebudayaan islam. 1993: hal 213
[3]. Amin, Samsul Munir. Sejarah peradaban islam. 2010. Hal. 143
Kemajuan Peradaban Islam Pada Masa Abbasiyah Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER