berita terbaru islam dan berita update

10/18/2019

Keindahan dan Kebudayaan

Keindahan dan Estetika

Estetika adalah cabang falsafah. Ringkasnya, estetika adalah sains membincangkan keindahan, bagaimana ia boleh dibentuk, dan bagaimana perasaan seseorang. Perbincangan lanjut tentang estetika adalah falsafah yang mengkaji nilai-nilai deria, yang kadang-kadang dianggap sebagai penilaian sentimen dan rasa. Estetika adalah cawangan yang sangat dekat dengan falsafah seni.(wikipedia)

Pada masa kini estetika bisa berarti tiga hal, yaitu:
1. Studi mengenai fenomena estetis
2. Studi mengenai fenomena persepsi
3. Studi mengenai seni sebagai hasil pengalaman estetis

Meskipun awalnya sesuatu yang indah dinilai dari aspek teknis dalam membentuk suatu karya, namun perubahan pola pikir dalam masyarakat akan turut mempengaruhi penilaian terhadap keindahan. Misalnya pada masa romantisme di Perancis, keindahan berarti kemampuan menyajikan sebuah keagungan. Pada masa realisme, keindahan berarti kemampuan menyajikan sesuatu dalam keadaan apa adanya. Pada masa maraknya de Stijl di Belanda, keindahan berarti kemampuan mengkomposisikan warna dan ruang dan kemampuan mengabstraksi benda.

Estetika adalah cabang falsafah. Ringkasnya, estetika adalah sains membincangkan keindahan, bagaimana ia boleh dibentuk, dan bagaimana perasaan seseorang.

Manusia pada umumnya seperti sesuatu yang indah, baik untuk keindahan alam dan keindahan seni. Keindahan alam adalah keharmonian hukum alam semula jadi yang luar biasa yang dibuka kepada mereka yang mempunyai keupayaan untuk menerimanya. Walaupun keindahan seni adalah keindahan ciptaan manusia (artis) yang mempunyai bakat untuk mencipta sesuatu yang indah. Secara umum, manusia mempunyai perasaan kecantikan. Manusia purata yang melihat sesuatu yang indah akan terpesona. Tetapi pada hakikatnya tidak semua orang mempunyai kepekaan terhadap keindahan itu sendiri. Keindahan seni telah lama menarik perhatian ahli falsafah dari zaman Plato hingga zaman moden. Teori mengenai kecantikan timbul kerana mereka menganggap bahawa seni adalah perspektif khas untuk merasai pengetahuan. Keindahan juga memberikan warna tersendiri dalam sejarah tamadun manusia. Oleh itu dalam karya ini penulis akan membincangkan idea estetika, sejarah perkembangan estetik, dan hubungan antara manusia dan estetika.

Konsep keindahan dan hodoh. Perkembangan selanjutnya menyedari bahawa keindahan tidak selalu mempunyai formula tertentu. Ia berkembang mengikut penerimaan orang terhadap idea yang dibangkitkan oleh pencipta kerja. Itulah sebabnya selalu ada dua perkara yang diketahui dalam penilaian kecantikan, yaitu keindahan, sebuah karya yang diakui oleh banyak pihak untuk memenuhi standard kecantikan dan hodoh, suatu karya yang tidak memenuhi standar kecantikan dan oleh banyak orang biasanya dianggap buruk, tetapi jika dilihat dari banyak perkara ternyata menunjukkan kecantikan. Sejarah penilaian kecantikan Kecantikan sepatutnya dinilai apabila karya seni mula-mula dibuat. Tetapi perumusan pertama kecantikan yang didokumenkan oleh ahli falsafah Plato yang menentukan keindahan perkadaran, keharmonian, dan perpaduan. Sedangkan Aristotle dinilai keindahan dari aturan, simetri, dan kewujudan.
Keindahan dan Kebudayaan Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER