berita terbaru islam dan berita update

10/01/2019

Kedahsyatan Dzikir Allah

Dzikir menembusi aspek luas dalam manusia. Kerana dengan dhikr, seseorang itu pada dasarnya bersentuhan dengan Allah. Dhikr juga merupakan makanan ruji bagi setiap hati orang percaya, yang jika dilupakan, hati seseorang akan berubah menjadi kubur. Dhikr juga disamakan dengan bangunan tanah, tanpa dhikr, seolah-olah tanah runtuh dalam runtuhan. Dzikir juga merupakan senjata bagi pelancong untuk menghancurkan lanun jalanan. Dzikirpun adalah alat yang boleh dipercayai untuk memadamkan kebakaran yang membakar dan rumah yang dibakar oleh manusia. Ini dinyatakan dalam "Tahdzib Madarijis Salikin". Oleh itu janganlah hanya badan kita diberi tapir oh dan hati kita mesti diberi makan dengan Dhikr, supaya hati kita sentiasa bersih dan tidak menyebabkan penyakit hati, seperti sombong, cemburu, iri hati.

Dzikir yang wajib berdoa misalnya termasuk dari dzikr yang wajib, kerana di dalamnya terdapat dhikr-dhikr kepada Allah subahanahu wa ta'ala seperti membaca al-Qur'an.

Dzikir dibahagikan kepada dua jenis:

Dzikir yang wajib berdoa misalnya termasuk dari dzikr yang wajib, kerana di dalamnya terdapat dhikr-dhikr kepada Allah subahanahu wa ta'ala seperti membaca al-Qur'an.

Dhikr tathawwu '(Mustahab) Seperti bacaan tasbih (subahanallah), tahlil (laa ilaaha ilallah), Takbir (Allahu Akbar).

Sementara itu, apabila dilihat dari sisi bentuknya. Dhikrullah dibahagikan kepada dua jenis:

dhikr anggota badan Seperti pada ucapan dan anggota badan. Kaedah ini boleh dilakukan oleh seorang mukmin atau munafiq

Dhikr dengan hati. Di mana hati seseorang sentiasa mengingati Allah subahanahu wa ta'ala, selalu merasa diawasi oleh Allah subahanahu wa ta'ala, maka dia berusaha untuk melaksanakan perintahNya. Dia adalah satu-satunya Tuhan subahahu wa ta'ala dan tidak mengaitkannya. Dia menjalankan sunnah atau ajaran Nabi dan meninggalkan larangan-larangannya. Dia sentiasa taat kepada-Nya dan jauh dari tidak bermoral. Jadi dhikr ini tidak dapat dilakukan kecuali oleh orang yang beriman. Allah tahu yang terbaik.

Rasulullah SAW juga pernah menggambarkan perumpamaan orang-orang yang dhikr Allah sebagai manusia hidup, sementara mereka yang tidak mendikrarkan Allah sebagai manusia yang mati:

عن أبي موسى رضي الله عنه قال, قال رسول الله صلى الله عليه وسلم مثل الذي يذكر ربه والذي لا يذكر ربه مثل الحي والميت

"Perumpamaan orang-orang yang Dzikir Allah dan mereka yang tidak dhikr, adalah seperti orang-orang yang hidup dan mati" (HR. Bukhari)

Bahkan dalam narasi lain, Rasulullah SAW menyamakannya ke rumah. Rumah orang yang mengingati Allah adalah rumah orang yang hidup, dan rumah orang yang tidak mengingat adalah seperti rumah orang mati, atau kubur. Seorang mukmin yang selalu mengundang orang lain untuk kembali kepada Allah, akan memerlukan sebahagian dari dhikrullah yang melebihi sebahagian dari seorang Muslim biasa. Kerana pada hakikatnya, dia mahu memulihkan hati mereka yang telah meninggal dunia. Tetapi bagaimana mungkin dia dapat melaksanakan mandat itu, ketika hatinya sendiri redup, atau bahkan mati dan sedang reruntuhan

Daripada ini dapat disimpulkan bahawa tidak mungkin untuk memisahkan dhikr dengan hati. Kerana pemisahan semacam ini pada dasarnya sama dengan pemisahan semangat dan tubuh manusia. Seorang manusia tidak lagi manusia apabila jiwanya telah meninggalkan tubuhnya. Ia juga dengan peringatan ini, Allah menerangkan dalam Al-Quran, bahawa hati dapat tenang dan tenang

الذين آمنوا وتطمئن قلوبهم بذكر الله ألا بذكر الله تطمئن القلوب

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan hati mereka berada dalam keadaan aman dengan mengingati Allah. Ingatlah bahawa hanya dengan dhikrullah yang hati menjadi tenang. "

Ketenangan bukanlah perkataan yang tidak bermakna dan kosong. Tetapi ketenangan mempunyai dimensi yang sangat luas, termasuk kebahagiaan di dunia dan akhirat. Allah SWT ketika memanggil seorang hamba untuk kembali ke pangkuanNya untuk mendapatkan keredhaan-Nya dengan menggunakan istilah ini:

"Wahai jiwa yang tenang. Kembali ke Rabmu dalam keadaan senang dan berkat. Kemudian masukkan kumpulan hamba anda. Dan masuklah ke dalam Syurga-Ku. "(Al-Fajr, 27-30)

Ketenangan fikiran juga berkait rapat dengan kebersihan hati. Hati yang haram tidak boleh membuat seseorang tenang. Malah, penulis melihat kebersihan hati adalah asas pembinaan ketenangan fikiran. Dan inilah di mana dzikir dapat menjangka hati menjadi bersih, kerana dhikr juga dapat membuat jantung menjadi tenang. Dan inilah tepatnya lokasi urgensi dhikr di tengah-tengah seorang pendakwah.

Ia benar-benar pantang untuk seorang pendakwah, meninggalkan dhikr setiap detik yang dia lalui. Kerana dhikr mempunyai banyak ciri yang sangat penting untuk menjadi peruntukan bagi khotbah yang akan mereka lalui. Salah seorang salafuna yang saleh berkata, "Ingatan yang tidak disebutkan secara lisan adalah seperti mata buta, seperti telinga pekak dan seperti tangan yang lumpuh. Jantung adalah pintu besar Tuhan yang selalu terbuka antara hamba dan Rabnya, selagi hamba tidak menguncinya sendiri. "Apakah Shaykh Hasan al-Basri, menyatakan dalam mutiara murni yang sangat indah:

تفقدوا الحلاوة في ثلاثة أشياء: في الصلاة, وفي الذكر وفي قراءة القرآن, فإن وجدتم ... وإلا فاعلموا أن الباب مغلق

"Mencapai kecantikan dengan tiga cara; dalam doa, di dhikr dan di dalam Qur'an, dan kamu akan mendapatkannya ... Jika tidak kemudian tahu bahwa pintu itu ditutup. "

Inilah pentingnya dhikr untuk kebersihan hati seorang pendakwah. Dengan dhikr, seorang hamba dapat menundukkan shaitan, sama seperti shaitan menghancurkan orang yang lupa dan lalai. Dengan peringatan juga, perbuatan yang saleh menjadi hidup. Dan tanpa peringatan, perbuatan yang saleh adalah seperti tubuh tanpa jiwa. Akankah kegiatan da'wah yang dilakukan oleh Da'i menjadi seperti badan tanpa roh?

DZIKIR ANTARA HATI DAN ORANG

Dhikr adalah ibadah hati dan lisan, yang tidak mengenal batas waktu. Malah Tuhan mencirikan ulil albab, mereka yang selalu memanggil Rab mereka, berdiri, duduk dan berbaring. Oleh itu, dhikr bukan hanya penyembahan agama, tetapi juga qolbiah. Imam Nawawi menyatakan bahawa afdhal dilakukan secara lisan dan dalam hati. Sekalipun harus menjadi salah seorang dari mereka, maka kenangan hati adalah lebih lengkap. Walau bagaimanapun, membentangkan maknanya di dalam hati, memahami maksudnya adalah sesuatu yang mesti dicari dalam dhikr. Imam Nawawi menyatakan:

المراد من الذكر حضور القلب, فينبغي أن يكون هو مقصود الذاكر فيحرص على تحصيله, ويتدبر ما يذكره, ويتعقل معناه ..

"Apa yang dimaksudkan dengan dhikr ialah membentangkan hati. Ini sepatutnya menjadi matlamat dhikr, sehinggalah seseorang cuba menyedarinya dengan mencuba untuk mencuri apa yang difikirkan dan memahami maksudnya. "

Daripada ini timbul perbezaan pendapat tentang dzikir dengan suara yang kuat, atau dengan suara yang rendah. Setiap dua pendapat ini mempunyai hujah yang kuat. Dan sudah cukup untuk memperbaiki ini, kata Allah dalam satu ayat:

قل ادعوا الله أو ادعوا الرحمن أيا ما تدعوا فله الأسماء الحسنى ولا تجهر بصلاتك ولا تخافت بها وابتغ بين ذلك سبيلا

"Katakanlah:" Berkah Allah atau menangis Ar-Rahman. Siapakah nama kamu yang bersuara, Dia mempunyai al asmaaul husna (nama terbaik) dan jangan mengeras suara anda dalam doa anda dan jangan menurunkannya atau mencari jalan tengah diantara keduanya "(Qur'an, 17:17) 110)

Dan solat adalah sebahagian dari dhikr. Perkara yang paling penting adalah bagaimana hati dan kata-kata tidak pernah kering dari dhikrullah.

PRINSIP HALAQOTU DZIKR

Selain dapat dilakukan dengan cara "sirr" atau "jahr", dhikr juga boleh dilakukan secara fardi dan cara. Rasulullah SAW juga menjelaskan pentingnya dhikr dalam jama'i, yang dilakukan dalam halaqoh-dhikr. Imam Nawawi di Riyadhus Salihin juga memasukkan bab yang khusus tentang kebaikan halaqoh dhikr (Bab 247), sebagaimana Imam Muslim juga termasuk dalam bab Shahehnya babad Majalis Dhikr. Sekalipun dia diamati dan diamalkan, dalam Al-Qur'an, Allah secara implisit memerintahkan hamba-hambaNya untuk sentiasa melakukan halaqoh dhikr:

واصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغداة والعشي يريدون وجهه ولا تعد عيناك عنهم تريد زينة الحياة الدنيا ولا تطع من أغفلنا قلبه عن ذكرنا واتبع هواه وكان أمره فرطا

"Dan bersabarlah dengan orang-orang yang memanggil Rab mereka pada waktu pagi dan petang, dengan harapan akan keredhaan-Nya; dan janganlah kamu menjauhkan diri dari mereka (kerana) mengharapkan permata kehidupan dunia ini; dan janganlah mengikuti orang-orang yang hati-hati kita memalingkan diri daripada memperingati kita, dan taatlah hawa nafsu mereka dan keadaan mereka melebihi batas. "(Surat al-Kahf, 18:28)

Bagi hadis, ada beberapa narasi yang mendedahkan kebajikan majalis dhikr, termasuk:

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه, قال, قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "لا يقعد قوم يذكرون الله إلا حفتهم الملائكة وغشيتهم الرحمة ونزلت عليهم السكينة وذكرهم الله فيمن عنده"

"Dari Abu Sa'id al-Khudzri ra, Rasulullah SAW bersabda," Bukan sekumpulan orang duduk dan dhikr Allah, tetapi mereka akan dikelilingi oleh malaikat, mendapat rahmat yang berlimpah, diberi ketenangan hati, dan Allah akan memuji mereka kepada orang-orang yang ada di sana berhampiran Dia. "(HR Muslim)

Dalam hadith lain, Rasulullah SAW berkata:

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه, قال رسول الله صلى الله عليه وسلم, قال الله تعالى يوم القيامة: سيعلم أهل الجمع من أهل الكرم, فقيل من أهل الكرم يا رسول الله ?, قال مجالس الذكر في المساجد. (رواه أحمد)

"Dari Abu Sa'id al-Khudzri ra, Rasulullah SAW bersabda," Allah SWT berfirman pada Hari Kiamat, "mereka yang berkumpul akan tahu siapa mereka termasuk ahlul karam," seorang sahabat bertanya, siapa ahlul kiram ya Rasulullah SAW, dia menjawab, "majlis dhikr di masid-masjid." (HR Ahmad)

Dalam hadith lain ia berkata:

عن ابن عمر رضي الله عنه, قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "إذا مررتم برياض الجنة فارتعوا, قالوا وما رياض الجنة يا رسول

الله?, قال حلق الذكر, فإن لله تعالى سيارات من الملائكة يطلبون حلق الذكر, فإذا أتوا عليهم حفوا بهم. (رواه أحمد والترمذي والبيهقي)

Dari Ibn Umar ra, Rasulullah SAW bersabda, "Jika kamu melewati kebun-kebun syurga, maka peliharalah itu." Sahabat-sahabat bertanya, "apakah kebun-kebun surga wahai Rasulullah?", Dia menjawab, "itu halaqoh-halaqoh dhikr, Allah mempunyai tentera malaikat, yang mencari halaqoh-dhikr dhikr, yang jika mereka menemui mereka, mereka akan mengelilinginya. "(HR. Ahmad, Tirmidhi dan Baihaqi)

FADHILAH ATAU PRINSIP

1. Dhikr menjauhkan diri dari Syaitan dan memusnahkan kuasanya
2. Dhikr menyebabkan dia dikasihi oleh Allah SWT
3. Pengingat terus menjauhkan diri dari kegelisahan dan kesedihan
4. Dhikr menjadikan hati yang luas, gembira dan berseri
5. Dhikr menguatkan badan dan hati
6. Dhikr menjadikan rumah dan hati bercahaya
7. Dhikr boleh menarik kekayaan
8. Orang yang selalu dhikr akan berpakaian pakaian kebesaran dan kehebatan, iaitu orang yang melihat akan merasa gemetar dan akan merasa kesejukan.
9. Dhikr dapat memupuk perasaan cinta kepada Allah, sedangkan cinta kepada Allah adalah semangat Islam dan jiwa agama, serta sumber kejayaan dan kebahagiaan, yang keduanya mudah dicapai oleh orang yang selalu dhikr. Sesiapa yang mahu dapat mengasihi Allah dengan betul, perlu meningkatkan bilangan dhikrullah. Begitu juga, dhikr adalah pintu untuk mencintai Allah
10. Dengan dhikr, kita akan dapat berpura-pura yang akan menyampaikan kita kepada tahap ikhsan. Orang yang telah mencapai tahap ikhsan, dalam ibadat seolah-olah melihat Allah SWT
11. Dhikr adalah cara untuk kembali kepada Allah yang akan membawa seseorang menyerah kepada Allah. Jadi sedikit demi sedikit, dalam segala hal, Tuhan akan menjadi tempat perlindungan, rumah dan kubu untuknya. Dalam menghadapi bencana juga akan cenderung berlindung kepada-Nya.
12. Dhikr boleh menyebabkan seseorang menjadi dekat dengan Allah. Lebih banyak orang mengingat Allah, semakin dekat dengan Allah Ta'ala. Lebih lalai seseorang dalam mengingatiNya, semakin jauh dia akan dari Allah Ta'ala
13. Dhikr adalah pintu untuk ma'rifatulah
14. Dengan dhikr, kebesaran dan kebesaran Tuhan akan masuk ke dalam hati, juga sebagai cara untuk bersemangat untuk hadir di hadapan Tuhan.
15. Dhikr adalah penyebab kenangan seseorang kepada Allah, sebagaimana Dia berkata "Oleh itu, ingatlah kamu kepada-Ku, pasti aku juga akan ingat kamu". Dalam hadis itu juga berkata "Sesiapa yang mengingat Aku dalam dirinya, saya akan mengingatNya di dalam Aku"
16. Dhikr dapat memeriahkan hati. Hafizh Ibu Taimiyyah rahimullah mengatakan bahawa dhikr adalah sebagai bermanfaat bagi jantung sebagai ikan yang memerlukan air. Kita boleh fikirkan apa yang akan berlaku jika ikan hidup tanpa air.
17. Dhikr adalah makanan untuk hati dan roh. Jika kedua-dua tidak mendapat makanan maka keadaannya seperti tubuh yang tidak mendapat makanan
18. Dhikr menyimpan hati dari karat. Seperti yang disebutkan dalam hadith bahawa segala-galanya akan berkarat atau kotor. Kotak jantung adalah nafsu dan kecuaian. Kedua-duanya akan sukar dibersihkan kecuali oleh dhikr. Untuk itu, dhikr berguna untuk membersihkannya.
19. Dhikr menjauhkan diri daripada kesukaran dan kesilapan
20. Dhikr dapat menjauhkan diri dari perasaan takut dan kecemasan. Jika seseorang ditimpa kecuaian, dia diliputi rasa takut dan kecemasan. Apabila dia dhikr, semua yang akan menjauhkan diri

THE WAY TO THE ZAHAH yang sahih

Tinggal sekarang untuk memahami bagaimana dhikr yang betul. Dhikr yang benar adalah dhikr yang benar-benar mengharapkan kenikmatan Allah. Malah keikhlasan ini juga sampai tahap, mungkin tidak akan meninggalkannya kerana takut riya '. Untuk meninggalkan kerja kerana takut riya 'adalah riya', sebagaimana Fudhail bin Iyadh menyatakan:

قال الفضيل بن عياض رضي الله عنه, "ترك العمل لأجل الناس رياء, والعمل لأجل الناس شرك, والإخلاص أن يعافيك الله منهما

Fudahil bin Iyadh berkata, "Meninggalkan amalan kerana manusia adalah riya", dan amal kerana manusia adalah shirk. Yang ikhlas adalah bahawa Tuhan melepaskan anda dari dua perkara di atas.

Di samping keikhlasan, tentu saja, kesesuaian diperlukan dengan petunjuk yang diajarkan oleh Rasulullah SAW. Doa-doa dan peringatan-peringatan yang lebih penting daripada doa-doa yang tidak boleh diterima.

Walau bagaimanapun, semua bentuk dhikr yang memuji Tuhan, meminta pengampunan atau bentuk lain boleh dilakukan, walaupun mereka tidak menggunakan sebutan Arab. Perkara yang paling penting ialah selalu dhikr dalam semua masa dan keadaan. Di rumah, di masjid, di dalam kenderaan, di jalan-jalan, di tempat kerja, terutama dalam bidang da'wah ...

Kedua perkara di atas adalah perkara yang paling asas dalam melakukan dhikr. Di Al-Adzkar, Imam Nawawi mengesyorkan bahawa orang yang perlu memberi perhatian kepada adab dalam dhikr. Terutama apabila seseorang berada di rumahnya, atau di tempat yang sesuai. Antara sikap ini adalah: harus menghadap kiblat, kedudukan duduk yang menggambarkan kesendirian dan ketakutan kepada Allah, menundukkan kepalanya, maka tempat yang digunakan untuk dhikr harus bersih dan tenang, lebih afdhal juga jika seseorang dalam keadaan suci. Adapun jika di dalam suasana di luar masjid dan rumah, maka setidak-tidaknya ikhlas, dan tunduk kepada Allah SWT.

Dhikr adalah perkara yang paling indah dalam kehidupan fana ini. Oleh itu, sebenarnya tidak ada sebab, yang membolehkan seorang Muslim meninggalkan dhikr. Justru semakin banyak orang Muslim yang tenggelam dalam kesenangan dhikr, semakin banyak ia merindukan dan merindukan Esensi yang ia sebut dhikr. Dan jika seorang hamba merindui Khlaiq, maka Khaliq akan merindukannya. Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa yang ingin bertemu dengan Allah, maka Allah juga merindukan pertemuan denganNya

pengalaman zikir ya allah
khasiat zikir ya allah 5000x
dzikir allah muhammad
zikir allah dalam hati
kelebihan zikir ya allah
manfaat dzikir allah dalam hati
karomah dzikir hu allah
khasiat dzikir allah 5000 kali
Kedahsyatan Dzikir Allah Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER