berita terbaru islam dan berita update

10/26/2019

6 SAAT YANG MEMPERKUAT AYAH DAN ANAK

6 MOMENTS YANG MENGUKUH BAPAK DAN ANAK

Adakah anda tahu bahawa bapa juga mengalami demam hormon apabila bayi dilahirkan? Berdasarkan penyelidikan di University of Newfoundland di Kanada dan Universiti Bar-Ilan di Israel mendapati bahawa lelaki juga mengalami lonjakan ikatan hormon. Kajian di Kanada menunjukkan bahawa bapa mengalami perubahan dalam tahap hormon stres, kortisol, dan prolaktin semasa kelahiran, sementara penyelidikan di Israel mendapati lelaki mengalami peningkatan hormon oxytocin semasa proses ikatan.

Setiap bapa mempunyai cara yang unik untuk berhubung dengan bayinya, dan perbezaan hubungan antara ibu bapa membuat bayi berkembang dengan baik.

Setiap bapa mempunyai cara yang unik untuk berhubung dengan bayinya, dan perbezaan hubungan antara ibu bapa membuat bayi berkembang dengan baik. "Penyelidikan menunjukkan bahawa bapa yang diberikan peluang dan sokongan untuk mengambil bahagian secara aktif dalam menjaga bayi yang baru lahir juga boleh mempunyai hubungan yang sama dengan ibu. Walaupun tindak balas keibubapaan bapa biasanya kurang dan lebih perlahan, "kata William Sears, pakar penjagaan anak lebih daripada 40 tahun, pengarang lebih daripada 40 buku, dan seorang bapa kepada lapan orang anak, seperti yang dilaporkan oleh Loveandliving.com.

"Terlibat tidak hanya terhad untuk memegang dan menghibur bayi, tetapi juga mengetahui apa yang diberikan bayi kepada bapa. Hubungan bapa dan bayi yang bermula selepas lahir akan membawa kepekaan kepada bapa, "kata William. Berikut adalah enam cara ayah membuat misi ikatan istimewa dengan anak kecil anda:

1. Terlibat semasa makan

Ibu mengandung mempunyai detik istimewa dengan bayi mereka. Bagaimana dengan awak? Pasangan boleh terlibat dalam proses, benar-benar. Bapa boleh membawa bayi kepada Ibu untuk memberi makan dan membantu memburu selepas itu. Sekiranya anak anda minum dari sebotol, Dad juga boleh menggantikan Ibu untuk melakukannya, terutamanya larut malam. Dengan cara ini Ibu akan mendapat rehat yang berkualiti.

2. Luangkan masa untuk berpelukan

Buat masa dan ruang untuk pasangan anda untuk berehat pada waktu malam sahaja dengan bayi. Biar ayah memeluk bayi anda di dadanya untuk menenangkan fikirannya atau bermain dengan bayi. Ibu juga mempunyai lebih banyak masa untuk mandi atau berehat seketika.

3. Bersenam untuk mandi bayi

Melibatkan pasangan anda dalam rutin mandi bayi. Jika anda tidak yakin memegang bayi, anda boleh menyediakan peralatan mandi anda untuk menukar pakaian anak anda. Pada masa yang lain, ayah membantu mengeringkan bayi selepas mandi, sehingga akhirnya berkemahiran untuk mandi bayi untuk menggantikan Ibu. Selain itu, terdapat sesuatu yang menenangkan dan istimewa mengenai air yang membantu menenangkan bayi. Mandi bayi juga membolehkan ikatan antara bapa dan bayi kerana kulit bayi boleh melekat pada dada anda apabila mandi selesai.

4. Mulakan ritual keluarga

Galakkan pasangan anda membaca cerita waktu tidur sebagai upacara malam. Dengan cara ini bayi akan mengenali suara bapanya dan merasa tenang apabila mendengarnya. Tidak perlu sentiasa membaca buku, anda juga boleh membuat cerita anda sendiri, atau berkongsi cerita tentang pengalaman harian anda. Yang penting adalah untuk mencipta masa istimewa antara bapa dan anak untuk bertemu antara satu sama lain dan saling mengenali untuk mengukuhkan ikatan.

5. Jemput untuk membantu pada waktu pagi

Pagi adalah saat yang paling sibuk untuk keluarga. Walaupun bayi adalah keutamaan anda, tidak salah jika ayah terlibat dalam menukar lampin atau memegang bayi anda selepas diberi makan pada waktu pagi. Oleh itu, Ibu mempunyai masa untuk membuat sarapan atau sekurang-kurangnya menyediakan minuman hangat sebelum memulakan aktiviti. Berikan pelukan hangat yang menunjukkan anda menghargai bantuan pasangan anda.

6. Biarkan mereka sahaja

Adalah mudah untuk menegur dan mengambil alih apabila suami tidak memegang bayi dengan betul, atau melakukan perkara yang anda tidak mahu lakukan. Tetapi sebenarnya dengan membiarkan mereka pergi, Ayah akan mendapati rutin dan cara untuk melakukan sesuatu. Pada masa ini, ibu boleh menikmati masa yang singkat.
6 SAAT YANG MEMPERKUAT AYAH DAN ANAK Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER