berita terbaru islam dan berita update

10/20/2019

17 Tips Untuk Menyukai Pelajaran Matematik

Cara Membuat Anak Menyukai Pelajaran Matematika
17 Tips untuk menyukai pelajaran matematik Setiap manusia dipandu untuk belajar dalam apa jua keadaan, terutama mereka yang berpendidikan. Apabila kita berada di sekolah, terdapat banyak pelajaran yang kita dapat, dari bahasa Indonesia, Bahasa Inggeris, pendidikan agama, pendidikan sivik, budaya, sejarah, geografi, biologi, kimia, fizik, matematik dan banyak lagi yang kita dapat.

Tetapi bercakap mengenai subjek, tentu saja selalu ada perkara yang tidak menarik perhatian pelajar, walaupun ada yang mengatakan bahawa pelajaran ini sangat menyenangkan, tetapi majoriti pelajar akan menghindarinya dan tentunya kita semua tahu. Ya, terutamanya jika ia bukan matematik. Selain daripada fizik dan kimia, majoriti pelajar tidak begitu tertarik dalam hal ini kerana pelbagai sebab. Kemudian bagaimana anda membuat pelajar seperti matematik? Berikut adalah beberapa cara;

17 Tips untuk menyukai pelajaran matematik Setiap manusia dipandu untuk belajar dalam apa jua keadaan, terutama mereka yang berpendidikan.

Petua untuk menyukai pelajaran matematik

1. Memiliki keinginan dan kepercayaan
Sebelum berfikir menyukai matematik, setiap pelajar mesti mempunyai keinginan untuk bersungguh-sungguh untuk belajar dengan serius dan mempunyai keyakinan pada diri sendiri bahawa setiap manusia mempunyai potensi tersendiri untuk menjalani bagaimana ia dapat menemui dan mengembangkannya untuk terus membuat perubahan atau penambahbaikan.

2. Kegembiraan dan Jangan Malu Bertanya
Apabila anda tidak terbiasa menjalankan soalan praktik, anda mesti menerima risiko kejahilan. Tetapi buatlah ini sebagai bahan anda untuk terus bersemangat dan bermotivasi untuk terus belajar keras sehingga anda dapat mencapai matlamat dan jangan malu untuk bertanya kepada guru atau teman. Sekiranya anda serius kemudian menghapuskan sikap tidak peduli dalam diri anda, kesilapan yang sering dilakukan adalah malu untuk bertanya dan tidak mahu tahu, menyebabkan ketidakpuasan dan kemalasan belajar matematik.

3. Keyakinan
Di samping itu, pelajar juga mesti mempunyai keyakinan. Percayalah bahawa anda boleh melakukannya sedikit demi sedikit. Jangan pernah takut untuk mencuba dan tidak terlalu memikirkan keputusan yang hanya membuat kebimbangan dan ketakutan tidak boleh. Sudah tentu apabila anda melihat seorang teman yang baik di matematik akan merasa rendah diri dan membuat semangat turun, tetapi anda mesti menanamkan diri anda sendiri bahawa orang lain boleh, kenapa awak tidak? Itulah pentingnya keyakinan.

4. Memahami tidak Menghafal
Kesilapan yang paling biasa dilakukan dalam pembelajaran adalah hafalan, kaedah yang digunakan seperti ini hanya akan membuat pelajar merasa kesulitan dalam menangani masalah selain daripada pelajar-pelajar itu juga akan lebih cepat lupa hafalan terutama menghafal dengan keadaan terpaksa. Memahami bahan adalah cara yang lebih mudah.

5. Tukar Mindset
Ia telah menjadi minda semua orang bahawa matematik adalah subjek yang sangat sukar, ini menyebabkan pelajar tidak tertarik dalam pembelajaran matematik. Sebelum belajar, mereka segera berputus asa kerana mereka fikir dia tidak akan dapat dengan subjek yang sukar. Walaupun subjek matematik menarik, masih ramai pelajar yang tidak berminat.

6. Lakukan secara beransur-ansur
Tidak sedikit pelajar yang cuai dalam pembelajaran, ramai pelajar yang tidak belajar secara sistematik dan tidak mengikuti prosedur. Kebanyakan secara langsung pada bahan di atas, sepatutnya jika anda ingin menyukai matematik bermula secara beransur-ansur. Bermula dari yang mudah untuk membuatnya lebih mudah dan tidak terlalu menguras minda. Kesilapan dalam pembelajaran matematik adalah untuk belajar secara langsung di peringkat teratas, menyebabkan kesulitan.

7. Jangan risau tentang Proses
Mereka yang tidak suka matematik kerana mereka terlalu tertekan dengan proses yang akan dihadapi. Ketakutan tidak boleh, takut ini dan itu. Terlalu banyak berfikir tentang proses itu sehingga ada rasa kurang semangat dan perasaan kemalasan untuk belajar.

8. Berlatih dengan tekun
Salah satu cara untuk mencintai matematik adalah untuk berlatih dengan tekun, bermula dengan soalan amali, tugasan dan lain-lain. Orang yang tidak suka matematik kerana mereka tidak terbiasa dengan masalah. Kerana itu, rajin mengusahakan masalah untuk membiasakannya. Ingat kita boleh kerana kita digunakan untuk itu.

9. Tonton Tutorial
Salah satu sebab mengapa pelajar tidak suka matematik bukan kerana sukar, kadang kala kaedah yang digunakan oleh guru membuat pelajar merasa bosan dengan cepat dan tidak berminat dalam matematik. Pada masa ini pelajar sepatutnya dapat menggunakan teknologi dengan baik. Pelajar boleh menonton video tutorial, biasanya dalam video penjelasan lebih menarik dan tidak membuat pelajar bosan dengan mudah.

10. Tahu Kepentingan Matematik
Untuk dapat menyukai, seseorang mesti tahu banyak tentang matematik, bermula dari bagaimana untuk menyelesaikan masalah dan mengetahui fungsi dan kepentingan pembelajaran matematik. Sudah tentu perkataan Pepata yang tidak tahu itu tidak sayang. Oleh itu, sangat penting bagi pelajar untuk mengetahui lebih lanjut tentang matematik.

11. Mencari Kawan yang Suka Matematik
Cari kawan-kawan yang suka matematik, berkongsi antara satu sama lain dan tanyakan bagaimana anda boleh menyukai pelajaran matematik. Tanya bagaimana untuk belajar matematik dengan mudah. Apabila melihat orang-orang yang mahir dalam matematik pasti akan membuat minda memukau dan memikirkan bagaimana ia boleh menjadi sama seperti mereka, itulah sebabnya penting untuk berteman dengan mereka. Selain dapat berkongsi, anda juga boleh bertanya soalan yang tidak anda ketahui mengenai subjek ini.

12. Mencari Guru Swasta
Seperti yang dijelaskan pada titik sebelumnya yang kadang-kadang yang membuat pelajar tidak menyukai matematik adalah kerana cara mengajar guru yang membuat pelajar kurang berminat. Untuk itu, jika sudah ada niat untuk belajar matematik maka cari guru peribadi yang sesuai dengan anda atau boleh menyertai bilik guru. Di sana anda boleh mendapatkan pengajar profesional dan cara belajar juga mudah dan dapat membantu anda bila diperlukan.

13. Minta Cadangan
Minta nasihat daripada rakan atau guru di sekolah agar lebih berminat dalam matematik. Tanya apa yang anda tidak tahu, minta untuk tidak pergi ke sekolah. Apabila di luar sekolah juga boleh bertanya atau boleh meminta rakan untuk memindahkan pengetahuan.

14. Beri Kesenangan kepada Diri Anda
Pembelajaran tidak perlu memaksa diri anda. Laraskan kemampuan anda dan pastinya akan membuat anda lebih selesa dalam pembelajaran supaya orang muda memahami. Tidak perlu tergesa-gesa untuk berfikir tentang keputusan kemudian, hanya menikmati proses yang anda tinggal. Jika anda serius dan mengikuti prosedur, pastikan dan percaya bahawa tidak akan ada keputusan yang mengkhianati proses tersebut.

15. Menggunakan Media
Untuk menjadikannya lebih menarik, anda juga menggunakan media dalam pembelajaran. Sehingga dapat lebih mudah atau dapat berhubungan dengan pengalaman dalam kehidupan sehari-hari untuk menjadikannya lebih menyenangkan.

16. Ulangi lagi
Ia menjadi tradisi di kalangan pelajar apabila mereka pulang ke rumah untuk mencari aktiviti lain dan melupakan apa yang mereka dapat di sekolah dahulu. Cuba apabila anda pulang dari sekolah untuk mengulang pelajaran atau bahan yang telah diberikan oleh guru. Dengan mengulangi anda tidak akan mudah melupakan bahan tersebut.

17. Menambah Rujukan
Memperluaskan rujukan anda tentang matematik, bermula dari bagaimana untuk belajar bagaimana untuk menyelesaikan masalah dengan mudah. Anda boleh mencari beberapa artikel atau buku di perpustakaan sekolah, membuat rujukan sebagai kubu supaya anda boleh bersaing di masa depan.

Oleh itu, 17 Tips Untuk menyukai Matematik, mudah-mudahan artikel yang mengandungi petua untuk pelajar teratrik dengan pelajaran matematik yang berguna untuk anda semua, nasib baik yang cuba nasib baik.
17 Tips Untuk Menyukai Pelajaran Matematik Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER