berita terbaru islam dan berita update

10/27/2019

10 Ciri Bentuk Perut Hamil Kembar

Ciri ciri Bayi Kembar Dalam Kandungan

Banyak wanita yang ingin tahu tentang kemungkinan mempunyai lebih daripada satu bayi. Sesetengah ibu hamil juga tertanya-tanya jika mereka dapat mengetahui tentang kehamilan kembar pada peringkat awal kehamilan mereka. Walaupun berbeza dari satu wanita ke yang lain, tetapi 10 gejala kehamilan kembar boleh digunakan sebagai penanda aras seperti yang dilaporkan oleh Livingandloving.co.za di bawah ...


1. berat badan yang drastik
Ibu mungkin mengalami peningkatan berat badan mencapai 5kg pada trimester pertama akibat peningkatan jumlah darah dan saiz rahim. Pada akhir trimester kedua, kebanyakan kembar yang sedang hamil meningkat antara 7 - 12kg, sedangkan ibu yang mempunyai satu bayi biasanya hanya meningkat antara 5 - 10kg.

2. Saiz rahim melebihi usia kehamilan
Jika rahim anda seolah-olah berkembang lebih cepat daripada anggaran tarikh yang dijangka, anda mungkin mempunyai kehamilan kembar. Satu lagi kemungkinan penyebab rahim yang lebih besar daripada usia kehamilan ialah salah perhitungan mengenai tarikh lahir, jumlah cecair amniotik yang berlebihan, atau kehadiran fibroid rahim.

3. Seluar tidak lagi sesuai pada 6 minggu kehamilan
Saiz rahim yang meningkat boleh menjadi petunjuk kuat kehamilan kembar. Walau bagaimanapun, kebanyakan wanita mempunyai saiz yang lebih besar dalam kehamilan kedua atau seterusnya jadi jangan panik jika seluar jeans anda tidak sesuai walaupun anda hanya mengandung 6 minggu. Ya, kehamilan pertama biasanya tidak memerlukan pakaian bersalin sampai rahim berusia 20 minggu.

4. Sakit pagi yang teruk
Lebih daripada 50% ibu yang membawa kembar mengalami penyakit pagi yang cenderung menjadi lebih teruk daripada kehamilan tunggal.

5. Pergerakan janin pada kehamilan awal
Masih terdapat kebaikan dan keburukan di kalangan profesional perubatan mengenai pergerakan awal yang dirasakan oleh kembar wanita hamil. Walau bagaimanapun, ramai wanita hamil mendakwa pergerakan janin yang dirasakan lebih awal adalah petunjuk pertama yang mungkin mengandungi lebih daripada satu bayi.

6. Dua atau lebih detak jantung didengar
Doktor anda mungkin dapat mendengar dua atau lebih detak jantung berasingan pada 10 - 12 minggu kehamilan - bergantung kepada kedudukan bayi. Kadar denyutan janin tunggal boleh didengar di beberapa lokasi, tetapi diagnosis kehamilan berganda hanya dibuat apabila kadar denyutan jantung berbeza.

7. Keputusan ujian AFP sangat tinggi
Bagi kebanyakan ibu hamil yang mengalami gejala yang luar biasa, keputusan ujian AFP (Alpha fetoprotein) yang tinggi adalah tanda pertama kehamilan kembar yang mungkin. Ujian AFP akan mengukur protein yang dikeluarkan oleh hati janin. Lebih daripada satu bayi pasti meningkatkan jumlah protein dalam darah ibu sehingga hasilnya tinggi. Walau bagaimanapun, hasil yang tinggi mungkin menunjukkan keabnormalan pada bayi tunggal dan doktor biasanya akan menjadualkan ultrasound untuk menyiasat selanjutnya.

8. Keletihan yang melampau
Mempunyai satu bayi menggunakan tenaga, tetapi membawa dua, tiga atau lebih pastinya lebih melelahkan. Jika anda tidak pernah mempunyai bayi sebelum ini, anda mungkin terkejut dengan tenaga yang rendah. Sekiranya anda hamil sebelum ini, anda mungkin mengaitkan keletihan dengan usia yang semakin meningkat atau beban tanggungjawab keluarga dan pekerjaan. Walau bagaimanapun, keletihan juga merupakan aduan yang paling biasa dari ibu mengandung yang kembar.

9. Pengekalan air
Calon ibu sering menyimpan lebih banyak air dalam kehamilan berkembar daripada kehamilan tunggal.

10. Kecenderungan untuk mempunyai kembar
Terdapat beberapa faktor yang memungkinkan wanita hamil untuk menyusun kembar, dari sejarah kembar dalam garis keturunan ibu kepada penggunaan ubat kesuburan untuk merangsang ovulasi dan persenyawaan in vitro.
10 Ciri Bentuk Perut Hamil Kembar Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER