berita terbaru islam dan berita update

10/03/2019

1 Bidik Blog 100 Juta, Adakah Anda Mahu Dijual Secara Really?

Adakah mungkin bahawa 1 blog hanya boleh ditawarkan 100 juta? jawapannya sangat, sangat mungkin walaupun 200 juta atau 1 bilion. Pada mulanya saya tidak percaya, tetapi selepas satu fad yang saya tawarkan di salah satu gerai adsense facebook terdapat ramai yang menawar 100 juta. Wow, saya sangat terkejut dengan anggaran harga hanya 70 juta.

Ternyata blog tidak boleh diremehkan, kerana blog dapat menjadi khazanah yang tidak berkesudahan. Aliran pendapatan setiap bulan, walaupun blog itu mantap, hanya dibayar. Sudah tentu ini adalah impian setiap blogger.

Menggunakan niche abadi, itu bermakna walaupun blog yang tidak dikemas kini masih mempunyai trafik yang tinggi.

Pada kesempatan ini saya ingin mengkaji semula blog tersebut, sehingga pelawat ke blog Zain Elhasany dapat memperoleh manfaat dari kisah ini sehingga nanti mereka dapat membina sebuah blog dengan nilai jual tinggi lebih dari 100 juta.

SPESIFIKASI DAN KELEBIHAN BLOG
Berikut adalah blog khusus yang ditawarkan 100 juta:

Niche: niche yang saya gunakan bercampur tetapi khususnya tekno
Platform: Pada mulanya blogger kemudian berhijrah ke hosting wordpress selft
Monetize: Google Adsense
Umur Blog: Kira-kira 4 tahun.
Bilangan jawatan: 150s
Pendapatan: Di atas 7 Juta, kemas kini terbaru April 2019 diterjemahkan kepada 10 juta.
Keistimewaan blog:

Menggunakan niche abadi, itu bermakna walaupun blog yang tidak dikemas kini masih mempunyai trafik yang tinggi.
Kualitas backlink dan jawatan, tidak pernah mengemaskini artikel tidak menjadi masalah, lalu lintas masih boleh naik. Malah saya boleh mengemas kini sekali sebulan atau sekali setiap 3 bulan untuk mengemaskini artikel itu.

WAKTU YANG DIPERLUKAN DI BANGUNAN BLOG

Masa yang saya perlukan untuk membina blog adalah kira-kira 2 tahun, selepas itu saya hanya perlu menunggu lalu lintas meningkat dan pendapatan saya meningkat. Jadi dalam 2 tahun apa yang saya lakukan adalah membina backlink dan artikel yang berkualiti.

Backlink yang saya gunakan pada purata pergi ke laman utama untuk meningkatkan kualiti keseluruhan blog dan yang lain adalah terbuka kepada semua jawatan. Dalam masa 2 tahun blog mudah diindeks dan bahkan artikel terbaru sangat mudah digantung di halaman utama.

Untuk jawatan saya, saya mengambil jumlah persaingan di atas 1 juta, ini sangat sukar untuk pertandingan pada mulanya tetapi hasilnya akan dirasakan jika artikel itu memasuki halaman utama carian Google.

MENGAPA BLOG UNTUK DIJUAL?

Sudah tentu ini adalah soalan banyak blogger, mengapa blog itu telah menghasilkan bahkan ingin menjual apakah kemudian tidak menyesalinya? Anda perlu tahu untuk blogger sepenuh masa seperti saya, pasti banyak pertimbangan sebelum bergerak ke hadapan. Itulah saya ingin menjual salah satu blog sudah tentu mempunyai sandaran walaupun hasilnya masih di bawah purata tetapi boleh dibayar setiap bulan.

Saya ingin menjual pelan blog kerana isteri saya meminta modal perniagaan tambahan dan membeli kereta. Selepas perbincangan panjang, ternyata isteri menawarkan harga jual sebanyak 200 juta, jika blog itu tidak dibenarkan. Akhirnya, saya menawarkannya kepada pembeli jika tidak 200 juta tidak dibenarkan.

Dengan melihat pendapatan sekitar 7 juta sebulan, pembeli gagal membeli blog tersebut. Jadi saya menjelaskan kepada isteri saya untuk bersabar untuk beberapa bulan akan datang untuk mendapatkan modal dan kereta.

SEJARAH ALHAMDULILLAH TIDAK MENJUAL BLOG

Alhamdulillah adalah ucapan pertama selepas melihat bahawa pendapatan blog telah meningkat, yang pada mulanya meningkat kepada 7 juta hingga 9 juta dan kini diterjemahkan kepada 12 juta. Sekiranya saya menjualnya dengan harga 100 juta, ia belum lagi setahun sejak saya mengembalikan pelaburan itu. Dan saya mempunyai modal dan kereta, tetapi saya hampir tidak dapat hidup.

Kesimpulan yang saya dapat ambil ialah kita mempunyai keinginan untuk menentukan kehidupan yang lebih baik, tetapi di balik semua itu, Tuhan (Allah SWT) sebenarnya mempunyai keinginan yang lebih baik dari hamba-Nya.

Maka dalam setiap keinginan yang bergolak, saya selalu kembali kepada Allah, ya Allah, jika keinginan ini baik untuk saya dan keluarganya maka berikanlah itu, jika anda ingin bersabar maka saya bersabar.

TARGET BEYOND

Untuk mengalu-alukan masa depan yang lebih baik, saya akan membina banyak blog berkualiti yang kemudiannya boleh diuruskan oleh anak-anak saya yang akan mewarisi pengetahuan ayah mereka di dunia blog. Dengan nilai jualan blog yang tinggi, masa depan kelihatan cerah, pendapatan minimum adalah lebih daripada cukup dan jika terdapat keperluan yang sangat mendesak, anda boleh menjual hanya satu blog.

Bagi blogger yang masih baru dalam dunia blog, jangan mudah putus asa kerana kekayaan akan datang kepada anda dengan sendirinya. Jadi apa yang perlu dilakukan adalah pembelajaran yang rajin dari pelbagai sumber untuk meningkatkan pengunjung, kerana dunia pengunjung blog adalah harta karun yang paling besar. Pengunjung = Uang, lakukan dengan cara yang baik, buat blog yang berguna bagi banyak orang maka pendapatan akan mengalir dengan sendirinya.

Begitu banyak untuk melepaskan masa ini, hehe tidak berniat tampil kerana tujuan blog ini dibuat untuk berkongsi pengetahuan dan pengalaman. Salam Blogger
1 Bidik Blog 100 Juta, Adakah Anda Mahu Dijual Secara Really? Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER