berita terbaru islam dan berita update

9/26/2019

Perlawanan rakyat Aceh terhadap Portugis dan VOC

Perlawanan terhadap Portugis dan VOC
Selepas Melaka jatuh ke tangan Portugis pada 1511, ia sebenarnya membawa kebijaksanaan ke Aceh. Ramai pedagang Islam melarikan diri dari Melaka ke Aceh. Jadi perdagangan di Aceh semakin ramai. Ini telah mendorong Aceh untuk berkembang menjadi pelabuhan dan pusat perdagangan. Perkembangan pesat Aceh dilihat oleh Portugis sebagai ancaman, oleh karena itu, Portugis bermaksud untuk menghancurkan Aceh. Pada 1523 orang Portugis melancarkan serangan ke atas Aceh di bawah Henrigues, dan diikuti pada tahun 1524, yang diketuai oleh de Sauza. Beberapa serangan Portugis gagal.

Selepas Melaka jatuh ke tangan Portugis pada 1511, ia sebenarnya membawa kebijaksanaan ke Aceh. Ramai pedagang Islam melarikan diri dari Melaka ke Aceh

Portugis terus mencari cara untuk melemahkan kedudukan Aceh sebagai pusat perdagangan. Kapal-kapal Portugis sentiasa mengganggu kapal-kapal dagang Aceh di mana-mana. Contohnya, ketika kapal dagang Aceh berlayar di Laut Merah pada tahun 1524/1525, mereka diburu oleh kapal Portugis untuk ditangkap. Tentunya tindakan Portugis telah merampas kedaulatan Aceh yang ingin bebas dan berdaulat untuk berdagang dengan siapa saja, membuat hubungan dengan negara mana pun berdasarkan kesamaan. Oleh itu, tindakan kapal-kapal Potugis telah mendorong kemunculan tentangan rakyat Aceh. Sebagai persediaan, Aceh telah mengambil langkah-langkah berikut:

1. Melengkapi kapal komersial Aceh dengan senjata, meriam dan tentara
2. Bawa bantuan senjata, sejumlah tentera dan beberapa pakar dari Turki pada tahun 1567.
3. Bawa bantuan senjata dari Kalikut dan Jepara.

Selepas pelbagai bantuan tiba, Aceh segera melancarkan serangan terhadap Portugis di Melaka. Orang Portugis harus bertahan keras di Formosa / Benteng. Orang Portugis mesti mengerahkan semua kuasa mereka supaya serangan Aceh dapat digagalkan. Sebagai tindak balas pada tahun 1569, Portugis menyerang Aceh, tetapi serangan Portugis terhadap Aceh ini juga dapat digagalkan oleh pasukan Aceh.

Rakyat Aceh dan pemimpin mereka selalu ingin berperang melawan pasukan asing dan dominasi, oleh karena itu jiwa dan semangat juang untuk memacu orang Portugis dari Malaka tidak pernah mati. Semasa pemerintahan Sultan Iskandar Muda (1607-1639), semangat berjuang untuk mempertahankan tanah air dan menghalau pendudukan asing meningkat. Iskandar Muda adalah seorang raja yang berani dan bercita-cita untuk menghapuskan penceroboh asing, termasuk mengusir Portugis dari Melaka. Iskandar Muda cuba menggandakan kekuatan tenteranya.

Selepas Melaka jatuh ke tangan Portugis pada 1511, ia sebenarnya membawa kebijaksanaan ke Aceh. Ramai pedagang Islam melarikan diri dari Melaka ke Aceh

Tentera lautnya diperkuat dengan kapal besar yang dapat membawa 600-800 tentera. Pasukan tentera berkuda dilengkapi dengan kuda dari Persia, bahkan Aceh juga menyediakan pasukan gajah dan milisi infanteri. Sementara itu, untuk mendapatkan wilayah yang lebih luas termasuk Sumatra Timur dan Sumatera Barat, penyelia ditempatkan dalam laluan perdagangan. Penyelia ditempatkan di pelabuhan penting seperti di Pariaman. Penyelia biasanya terdiri daripada panglima perang. Selepas menyiapkan tenteranya, pada 1629 Iskandar Muda melancarkan serangan ke Melaka. Menghadapi serangan kali ini, orang Portugis terkejut. Orang Portugis mesti mengerahkan kekuatan tentera dan persenjataan untuk menghadapi tentera Iskandar Muda. Bagaimanapun, serangan Aceh pada masa ini juga gagal memacu orang Portugis dari Melaka. Hubungan Aceh dan Portugis semakin parah. Pertembungan di antara kedua belah pihak masih sama, tetapi Portugis masih tidak berjaya menaklukkan Aceh dan begitu juga Aceh tidak berjaya memacu orang Portugis dari Melaka. Apa yang berjaya mengusir Portugis dari Melaka ialah VOC pada tahun 1641.

KATA KUNCI
kronologi perlawanan aceh terhadap portugis
pertanyaan tentang perlawanan rakyat aceh terhadap portugis dan voc
perlawanan aceh terhadap voc
perlawanan mataram terhadap portugis
jelaskan latar belakang perlawanan rakyat aceh terhadap portugis dan voc
serangan kerajaan aceh terhadap portugis
untuk melawan dominasi portugis di malaka kesultanan aceh meminta bantuan dari
dampak perlawanan aceh terhadap portugis
Perlawanan rakyat Aceh terhadap Portugis dan VOC Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER