berita terbaru islam dan berita update

9/23/2019

Daud Beureueh Melawan Kekecewaan, Adakah Pemberontak itu?

Daud Beureueh Melawan Kekecewaan, Adakah Pemberontak itu?

Indonesia, yang mengisytiharkan kemerdekaannya pada 17 Ogos 1945, diumumkan oleh Sukarno dan Hatta, yang telah membuat negara ini bertempur untuk memperjuangkan kemerdekaan Indonesia. Sudah tentu berita ini segera disambut gembira dan gembira oleh rakyat Indonesia, terutama bagi para pejuang. Tetapi sebaliknya, berita tentang kemerdekaan hampir membuat Belanda bertekad untuk merampas dan menguasai seluruh kepulauan yang pernah mereka ciptakan.

Berita kemerdekaan yang diumumkan oleh Sukarno dan Hatta, ternyata terlambat di Aceh. Berita kemerdekaan hanya diterima pada 14-15 Oktober 1945. Mendengar bahwa kemerdekaan adalah mutlak, semangat perjuangan Tengku Daud Beureueh meletup. "Aceh juga harus berdikari," katanya berteriak, membangkitkan semangat orang Aceh untuk mengusir Belanda yang berada di Aceh. Segera dia menyeru melalui semua ulama di Aceh supaya rakyat Aceh mendukung Sukarno. Tetapi seperti yang kita tahu, "susu diberi ganjaran dengan air tiub."

Berita kemerdekaan yang diumumkan oleh Sukarno dan Hatta, ternyata terlambat di Aceh. Berita kemerdekaan hanya diterima pada 14-15 Oktober 1945

Pada zamannya, bersama rakan, Daud Beureueh mengasaskan sebuah organisasi sebagai forum untuk ulemas Aceh. Persatuan Semua Ulemas Aceh (PUSA), ketika ia memberikan nama organisasi itu. PUSA ini kemudiannya menjadi motor perjuangan melawan penceroboh Belanda. Di samping itu, PUSA ditubuhkan untuk menyatukan visi ulama Aceh terhadap undang-undang Islam dan memperbaiki program sekolah agama di Aceh. Walaupun pada awalnya diasaskan dengan latar belakang agama, PUSA tidak dapat dielakkan akhirnya menjadi bermusuhan dengan Belanda. Itu semua kerana gerakan PUSA berjaya mendidik rakyat Aceh dan menanamkan semangat jihad yang tinggi untuk melawan penceroboh. Ini menjadikannya tokoh PUSA yang paling disasarkan oleh kerajaan kolonial Belanda. Pengejaran oleh Belanda menjadikan PUSA pergerakan bawah tanah.

Tengku Muhammad Daud Beureueh? Apa yang dibayangkan dan dirakamkan dalam minda kita apabila kita mendengar nama perintis DI / TII Aceh? Daud Beureueh tidak lagi digambarkan sebagai "Pemberontak dan Pengganas." Kenapa itu? Ini adalah fakta sejarah yang telah dialihkan oleh para pendahulu kami, sehingga generasi bangsa ini mudah mengatakan bahawa angka-angka serta para ulama yang berasal dari Aceh adalah sekelompok pemberontak semasa masa Presiden Soekarno.


Bangsa ini telah mempertimbangkan Daud Beureueh sebagai "pemberontak", tentunya pemberontak tidak akan mendapat gelar wira negara Indonesia. Pemberontak tidak akan mendapat tempat istimewa dalam buku sejarah. Para pemberontak juga tidak akan dikira untuk perkhidmatan dan perjuangan. Pemberontak tidak akan teringat di negara ini walaupun pemberontak telah berjuang untuk kemerdekaan negara ini. Dan para pemberontak akan selalu mendapat umpan-umpan dan asumsi-asumsi yang miring, baik dalam buku sejarah maupun sekilas tentang pemberontakan. Adakah ini boleh diterima dan tidak perlu diluruskan?

Pandangan kebanyakan orang bahawa Teungku Daud Beureueh dan pengikutnya sebagai pemberontak "nasionalis" adalah pandangan yang sangat salah dan sejarah. Kerana rekod sejarah dalam dakwat emas bagaimana rakyat Aceh dan Daud Beureueh menyambut kemerdekaan Indonesia dengan kebingungan dan sumpah setia, bahkan dengan semua sisa-sisa pasukan yang berjuang untuk mempertahankan kemerdekaan negara ini dalam menghadapi setiap serangan musuh-musuhnya.

Mengungkap sejarah perjuangan Darul Islam di Indonesia, sama pentingnya dengan mendedahkan kebenaran. Kerana sejarah umat Islam Indonesia telah dimanipulasi, bahkan berusaha menutupi pihak berwajib. Rezim ketenteraan lama dan kemudian perintah baru, mengalami kejayaan besar dalam menipu dan menyesatkan umat Islam khususnya, dan rakyat Indonesia umumnya kurang memahami dalam memahami sejarah masa lalu negara. Siapa tahu ?????

Setakat ini kita telah ditipu ke dalam buku sejarah membaca dan pelbagai penerbitan sejarah tentang perjuangan umat Islam di Indonesia. Kejayaan besar yang diperoleh oleh dua rejim pemerintah di Indonesia dalam mengaburkan sejarah Darul Islam, adalah kemunculan trauma politik di kalangan umat Islam. Hampir semua umat Islam di negara ini, mempunyai semangat untuk berjuang untuk agama mereka, walaupun sering terdapat perdebatan dalam bilik perbincangan dan seminar untuk ini. Tetapi apabila kita tiba-tiba memasuki perbincangan mengenai keperluan untuk menubuhkan sebuah Negara Islam, kita akan melihat tidak lama selepas itu mereka akan mengelak dan berdiam diri seribu bahasa. Kenapa, tanya ini ???

Dalam masa lalu dan masa lalu, semakin banyak pemimpin Islam telah menyatakan rasa takut mereka terhadap masalah Negara Islam. Bekas Pengerusi PBNU, K.H. Sebagai contoh, Abdurrahman Wahid berkata: "Musuh utama saya adalah Islam yang betul, mereka yang menginginkan Indonesia berdasarkan Islam dan menginginkan pembentukan shari'ah Islam".(Republika, 22 September 1998, halaman 2 lajur 5). Kemudian dia berkata: "Kami akan melaksanakan sekularisme, tanpa mengatakan ia adalah sekularisme."

Sejak penubuhan Republik Indonesia, rakyat negara umumnya telah ditipu oleh pihak berkuasa sehingga kini. Umat ​​Islam Indonesia yang menduduki majoriti telah disesatkan oleh pemahaman mereka mengenai sejarah perjuangan Islam itu sendiri. Sebenarnya, umat Islam perlu sedar bahawa di Indonesia terdapat pergerakan rakyat negara yang cuba membina keunggulan Islam, iaitu Negara Islam Indonesia yang berjaya diumumkan, 7 Ogos 1949, dan berjaya mengekalkan kewujudannya selama 13 tahun (1949-1962). Tetapi rejim pemerintah telah memanipulasi sejarah yang mereka inginkan, sehingga umat Islam sendiri tidak mengetahui sejarah masa lalu mereka.

Sebagai contoh, Sekarmadji Maridjan Kartosoewirjo dan Tengku Muhammad Daud Beureueh adalah nama yang cukup bermasalah dan kontroversial di Indonesia, dari masa lalu hingga kini. Bahawa mereka dikenali sebagai pemberontak, kita mesti membetulkan. Bukan sahaja demi membetulkan fakta-fakta sejarah yang salah atau sengaja disalahkan, tetapi juga supaya ketidakadilan sejarah tidak berterusan terhadap seseorang yang patut dihormati. Oleh itu, keperluan untuk semakan buku adalah sangat penting untuk buku-buku yang mendedahkan manipulasi sejarah ini, adalah perbuatan mulia dalam membetulkan penyimpangan sejarah yang telah menjadi sebahagian sejarah sejarah negara selama bertahun-tahun.


Kenyataan yang benar-benar mencekik. "Sejarah perjuangan umat Islam Indonesia dalam era kemerdekaan kita, menulis bahawa umat Islam Indonesia tidak lebih daripada pemberontak. Terdapat NII Kartosuwiryo dan DI / TII Aceh, Daud Beureueh, Kahar Muzakar, geng 'Woyla' Imron, letupan Borobudur, dan sebagainya. Muslim Indonesia digambarkan sebagai pengganas. Tiada apa lagi. "

Tiada siapa yang boleh menafikan hakikat bahawa ia adalah perjuangan umat Islam yang menjadikan Nanggroe Aceh dan negara ini bebas dan mampu mempertahankannya. Ia adalah semangat jihad yang membakar dan menjadikan rakyat Aceh dan negara Indonesia kuat dalam menghadapi pelbagai serangan dari musuh mereka. Tetapi apakah ini ditulis dengan betul dan seperti dalam sejarah kita? Tidak semestinya! "

Nampaknya kita perlu berani untuk mengkritik diri kita dan membongkar topeng palsu negara kita dengan melihat sejarah masa lalu kita. Dari sana kita boleh mula memikirkan diri kita sendiri, untuk mengetahui sama ada kita adalah negara yang usang atau negara yang baik? Perjuangan dan perkhidmatan tidak semestinya berbalas. Perjuangan Mujahidin Indonesia menuntut hukum Islam, merampas pengkhianatan.

Ketika Sukarno mengunjungi Aceh pada awal kemerdekaan ia bertemu dengan Tgk. Muhammad Daud Beureueh. Kepada Abu Beureueh, Sukarno mengisytiharkan komitmennya untuk menegakkan Islam dan membuat undang-undang Islam di Aceh. Tetapi sebenarnya, Sukarno mengkhianati janjinya. Inilah sebab utama kekecewaan bukan pemberontak Rakyat Aceh yang diketuai oleh Tgk. Muhammad Daud Beureueh mengambil masa bertahun-tahun dan mengukir luka yang mendalam di hati orang-orang Aceh.

"Wallah, Billah, wilayah Aceh akan diberi hak untuk mengatur rumah tangga mereka sendiri menurut syariah Islam. Saya akan menggunakan pengaruh saya supaya rakyat Aceh benar-benar dapat melaksanakan syariah Islam. Adakah anda masih ragu-ragu? "Kata Soekarno, yang ketika itu berada di Aceh, bertemu dengan Daud Beureueh dan Rakyat Aceh.

Istilah "abang" yang disebut oleh Sukarno tidak lain hanyalah untuk seseorang yang ditujukan kepada Daud Beureueh. Sumpah yang diucapkan oleh Sukarno tidak diterima langsung oleh Daud Beureueh, dia meminta persetujuan tertulis sebagai tanda dan bukti kesungguhan Sukarno terhadap Aceh.

Apabila Daud Beureueh meminta perjanjian hitam-putih, Sukarno dengan segera merobek air mata dan menangis sambil berkata "Adakah anda tidak percaya dan masih dalam keraguan? Kenapa saya harus menjadi Presiden, jika saya tidak dipercayai. "Mendengar kata-kata ini, Tgk. M. Daud Beureueh meletak jawatan selepas itu. Ini adalah bukti tentang peranan besar ulama dalam masyarakat Aceh. Untuk menghargai peranan ulama yang besar di Aceh, Kerajaan Pusat menubuhkan Tgk. Daud Beureueh menjadi Gubernur Tentera Aceh, Langkat dan Tanah Karo. Keputusan itu ditulis dalam Keputusan Presiden pada 26 Ogos 1949, No. 4 / WKP / U / 47. Keputusan ini pada mulanya merupakan titik pertama Pusat untuk menipu Aceh.

Walau bagaimanapun, tuntutan untuk hidup di bawah syariah Islam masih belum direalisasikan. Bahkan rakyat Aceh cenderung menjadi anak tiri oleh pemerintah Republik Indonesia ketika Sukarno membubarkan wilayah Aceh dan mencairkannya menjadi bagian Sumatera Utara. Apabila tuntutan Daud Beureueh tidak tercapai dan merasakan bahawa dia telah ditipu oleh kenyataan Soekarano atas permintaan untuk melaksanakan syariah Islam, hasilnya tentu saja menimbulkan kemarahan bagi rakyat Aceh. Daud Beureueh, yang menjadi Gubernur Aceh Aceh, Langkat dan Tanah Karo, berkata dengan tegas, "Jika tuntutan Provinsi Aceh tidak terpenuhi, kita akan pergi ke pegunungan untuk membangun negara dengan syarat kita sendiri."

Permintaan Daud Beureueh, hanya satu "orang Aceh yang hidup di bawah hukum Islam." Ini sesuai dengan apa yang dikatakannya ketika diwawancarai oleh Boyd R. Compton, "Anda harus tahu, kami di Aceh memiliki mimpi dan mimpi. Kami benar-benar merindukan dan merindukan pemerintahan Sultan Iskandar Muda, ketika Aceh adalah Negara Islam. Pada masa itu kerajaan mempunyai dua cawangan, sivil dan tentera. Kedua-duanya ditubuhkan dan dijalankan mengikut ajaran Islam. Kerajaan sedemikian memenuhi keperluan zaman moden. Sekarang kita mahu kembali ke sistem kerajaan. Malangnya permintaan itu tidak pernah berlaku. Janji tetap dijanjikan, penerapan hukum Islam di Aceh hanyalah mimpi. Air mata yang diturunkan Soekarno ternyata menjadi pelengkap kepada permainan.

Merasa dikhianati, gerakan Darul Islam atau Tentera Islam Indonesia (DII / TII) muncul, yang sebenarnya telah terbentuk di Jawa Barat. Bagaimanapun, di Aceh gerakan yang sama disebut NBA (Negeri Aceh). Akibatnya, Aceh diserang. Kemuncaknya pada 21 September 1953, Daud Beureueh mengetuai dan mengisytiharkan bahawa Aceh adalah sebahagian dari Negara Islam Indonesia yang telah diproklamasikan oleh Kartosoewiryo pada 7 Agustus 1949 di Jawa Barat, sedangkan di Aceh dikenal sebagai Darul Islam / Tentara Islam Indonesia (DI / TII Aceh). Itu bukanlah satu tindak balas kepada penindasan dan kekecewaan yang telah memuncak dalam kerajaan Republik Indonesia, terutama semasa Kabinet Ali Sastroamidjojo.

Malangnya, kerajaan menganggap apa yang dilakukannya adalah pemberontakan sehingga ia mesti dihancurkan. Untuk mengurangkan kekacauan, Pemerintah Pusat menghantar M. Natsir ke Aceh, dengan tuntutan rakyat Aceh yang telah disepakati. Aceh juga diberikan otonomi khusus. Walau bagaimanapun, tempoh yang tenang tidak bertahan lama, penangkapan anggota DI / TII Aceh berterusan disebabkan isu-isu pertemuan antara Daud Beureueh dan Kartosoewiryo. Pada bulan Disember 1962, Daud Beureueh turun ke gunung dan membuat perdamaian dengan Pihak Berkuasa Daulah Pancasila setelah Mesyuarat Harmoni Rakyat Aceh diadakan atas inisiatif Panglima Komandan Kodam I / Iskandar Muda, Kolonel M. Jasin.

Daud Beureueh dan juga Aceh mempunyai sumbangan yang sangat besar kepada Republik Indonesia. Sumbangannya termasuk menyeru semua ulama Aceh untuk menyokong Sukarno ketika dia menyatakan kemerdekaan Republik Indonesia, membangun dua pemancar radio untuk menghubungkan dengan dunia luar ketika Yogyakarta, ketika itu ibukota Republik Indonesia, dikuasai oleh Belanda, dan juga sebagai perintis penerbangan Indonesia oleh pesawat Seulawah I dan II disumbangkan kepada pemerintah Republik Indonesia. Malangnya, ia bukan tanda perkhidmatan. Bukan sijil penghargaan yang diterima oleh Daud Beureueh. Tetapi, satu meterai pemberontak dan pengkhianatan. Ya, Betrayal telah membuat kecederaan Aceh sampai sekarang. Puluhan tahun Aceh telah menyumbangkan kekayaannya kepada kesejahteraan seluruh Nusantara, terutama Tanah Jawa, salah satunya adalah Emas di Monas, sehingga sekarang adalah waktu untuk "Jawa" untuk membangun dan memberi perhatian khusus kepada Aceh.

Keikhlasan tubuh dan jiwa Aceh untuk mempertahankan negara ini dengan penuh harapan untuk menjadi negara berdasarkan syariat Islam telah dikhianati dan dimainkan oleh pemerintah Indonesia sejak ia memperoleh kemerdekaan sampai sekarang. Akhirnya, Mujahidin Aceh pada masa awal dapat menjaga integritas aqidah dan kestabilan shari'ah, tetapi generasi Aceh hari ini gagal mempertahankan integritas aqidah dan kesempurnaan shari'ah.

Tetapi sebenarnya, pergerakan untuk berjuang untuk kebenaran sejati sebenarnya tidak pernah menjadi halangan. Tetapi juga tidak pernah ada pahlawan yang mengharapkan kepuasan Allah. Kartosoewirjo dan Ibnu Hajar memang dihukum mati. Kahar Muzakkar juga telah dilaksanakan dan Daud Beureueh telah lama menutup matanya. Tetapi perjuangan untuk menegakkan hukum Islam dan membuka jalan untuk kebaikan, selalu menawarkan undangan dan orang yang berminat tidak pernah kesepian untuk datang. Tidak selalunya dalam bentuk yang sama. Tetapi sentiasa ada satu gol. Ke arah kesenanganNya.

Hari ini kami menghormati anda, esok kami bersama anda! Insyaallah. Itu mungkin makna firman Allah: "Dan janganlah kamu mengatakan kepada orang-orang yang terbunuh di jalan Allah (bahawa mereka telah mati); sebenarnya mereka masih hidup, tetapi anda tidak menyedarinya ". (Al-Quran 2: 154).

KATA KUNCI
sejarah di tii
pemberontakan di/tii aceh
pengertian di/tii
alasan daud beureueh bergabung dengan di/tii adalah
Daud Beureueh Melawan Kekecewaan, Adakah Pemberontak itu? Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER