berita terbaru islam dan berita update

9/30/2019

Benda Berasal Dari Neraka

10 'Gerbang Neraka' di Bumi
Pada zaman dahulu, kematian lebih dekat dengan kehidupan manusia daripada kehidupan itu sendiri.

Kehidupan seseorang boleh hilang dengan mudah, dan tidak ada hospital atau ubat canggih untuk menyelamatkan mereka yang mengidap penyakit ini.

Kemanusiaan 'pada masa itu dengan kematian juga membuat orang membayangkan kehidupan selepas kematian sebagai sesuatu yang boleh menghalang mereka pada bila-bila masa.

Oleh itu, orang pada waktu itu percaya bahawa terdapat beberapa tempat di dunia yang terkenal suci dan dipercayai menjadi pintu masuk ke 'dunia lain'.

Kehidupan seseorang boleh hilang dengan mudah, dan tidak ada hospital atau ubat canggih untuk menyelamatkan mereka yang mengidap penyakit ini.
Foto ilustrasi pintu neraka
 dan gerbang surga

Sebagai 10 tempat yang disebutkan di sini dari Listverse.com, Khamis (09/22/2016), dipercayai sebagai 'pintu neraka'.

1. Alepotrypa atau Fox Hole

Alepotrypa atau juga dikenali sebagai Fox Hole adalah sebuah gua yang mengilhami 'rumah' tuhan neraka, Hades.

Lintasan batu yang berlaku akibat fenomena semulajadi bahkan mempunyai tasik yang kelihatan seperti jalan yang mati melintas ke dunia selepas kematian.

Gua pertama kali ditemui selepas beribu-ribu tahun oleh seorang pemburu bersama dengan anjingnya. Pada masa itu mereka mengejar rubah ke lubang besar. Haiwan buruan mereka melarikan diri, tetapi anjing berjaya mencari tapak arkeologi yang penting.

Menurut penyelidik, 6,000 tahun yang lalu tempat itu digunakan sebagai makam dan pelbagai ritual yang dilakukan di dalamnya.

Tembikar dan objek lain yang ditawarkan sebagai persembahan didapati di kalangan 170 mayat yang terkubur di sana. Sepasang kerangka bahkan didapati merangkul satu sama lain.

2. Actun Tunichil Muknal

Tempat ini, Actun Tunichil Muknal, kelihatan seperti lokasi ritual sihir hitam, di mana jenazah tulang mangsa tersebar.

Actun Tunichil Muknal adalah sebuah gua di Belize, Amerika Tengah, yang digunakan oleh tamadun Mayan sebagai 'pintu' ke neraka (neraka), Xibalba.

Gua ini digunakan sebagai tempat ritual. Para korban diletakkan di atas lantai gua, maka kepala mereka terkena sangat keras sehingga bunyi retakan tengkorak mereka dapat didengar di seluruh ruangan.

Kemudian tembikar yang telah disediakan akan dipecahkan untuk memberikan 'cara' kepada mangsa untuk dapat menyeberang ke bawah neraka.

Untuk dapat mencapai gua, para penjelajah harus melewati jalan sempit yang dibanjiri dengan air seiring dengan garis leher orang dewasa. Air mengisi gua dan menghasilkan deposit mineral di seluruh tempat.

Ini menjadikan tengkorak mangsa korban menetap di lantai gua dan berkilau seperti kristal. Salah satu tengkorak berkilauan kini kini dikenali sebagai Crystal Maiden.

3. Plutonium

Plutonium adalah lubang yang mengandungi unsur-unsur radioaktif dalam apa yang kini dikenali sebagai Pamukkale, Turki.

Oleh kerana unsur-unsur berbahaya yang terdapat di laman web ini, penduduk tempatan percaya bahawa Plutonium atau Gerbang Pluto adalah 'lubang setan'.

Penulis kuno menggambarkan tempat itu di Hierapolis. Tetapi baru-baru ini mendapati bahawa tempat yang dibina sebagai Kuil Pluto terletak di sebelah Kuil Apollo.

Apabila ahli-ahli arkeologi menggali tapak tersebut, mereka mendapati bahawa kuil itu berdiri di atas bukaan bawah tanah semulajadi yang menghasilkan karbon dioksida.

Burung yang melewati penggalian di lokasi-lokasi ini mengalami kesukaran bernafas dan mati.

4. Masaya Volcano

Gunung Masaya ditemui oleh penceroboh Sepanyol ketika mereka memasuki wilayah Nikaragua pada abad ke-16. Pada masa itu mereka mendapati gunung itu lava aktif dan tanpa henti.

Akhirnya penceroboh memutuskan untuk memanggil tempat La Boca del Infierno atau 'Mulut Neraka'.

Pada masa itu penduduk tempatan tidak percaya bahawa Masaya adalah pintu masuk neraka. Tetapi orang Sepanyol terus menyeberang ke mulut kawah. Ini dilakukan untuk mengusir setan.

Sebelum penyerang Sepanyol tiba, penduduk tempatan percaya gunung berapi itu tuhan. Mereka juga memberi korban kepada anak-anak dan wanita sebagai persembahan untuk menamatkan musim kemarau.

Imam tempatan pada waktu itu percaya bahawa Tuhan marah dan perlu 'menenangkan'. "Gunung berapi Nikaragua adalah mulut neraka, api adalah sesuatu yang luar biasa dan jahat, tempat yang dikutuk dilemparkan oleh syaitan."

Kemudian didapati bahawa jumlah sulfur di kawasan itu sangat banyak yang menjadikan tempat 'neraka' itu.

5. Tasik Pergusa

Satu lagi gunung berapi yang mempunyai reputasi sebagai pintu neraka adalah Gunung Etna, Sicily.

Tempat itu juga dikenali oleh legenda di mana Hades menculik Persephone, anak perempuan Dewi Harvest, Ceres, ke rumahnya di Underworld.

Menurut nota yang ditulis oleh Ovid, pada masa itu Persephone bermain di pinggir Tasik Pergusa. Hades yang memberi perhatian kepada gadis itu kemudian menculiknya.

Kerana anaknya hilang tanpa jejak, Ceres kemudian menyebabkan kegagalan tanaman dan tidak membenarkan apa-apa berkembang di kawasan itu. Akhirnya setelah mengetahui di mana anak perempuannya, Ceres membuat persetujuan dengan Persephone.

Dia berjanji untuk berada di tanah selama 6 bulan pada musim bunga dan musim panas, kemudian 6 bulan dengan suami barunya, Hades, di Underworld semasa musim sejuk dan musim gugur.

Setiap tahun, Persephone akan muncul dari neraka melalui Lake Perusa ke kuil yang disediakan sebagai tempat pertemuan untuk Dewi Harvest dan anak perempuannya.

6. Pintu ke Neraka

Lubang yang terletak di Turkmenistan dilaporkan tidak pernah berhenti mengeluarkan api dari kawahnya. Asal-usul kawah api masih dibahaskan.

Terdapat orang yang mengesyaki bahawa lubang itu menghilangkan ayam jantan merah dari eksplorasi Soviet (Rusia) pada tahun 1971. Pada masa itu Rusia dilaporkan mencari gas asli. Tetapi lubang yang mereka gerudi malah mengeluarkan gas racun.

Dengan mengandaikan bahawa dengan menyalakan api di dalam lubang akan mengurangkan gas racun, mereka memutuskan untuk membakar kawasan itu.

Taktik mereka tidak berjalan lancar, kawah sebenarnya dibakar berterusan sehingga sekarang. Fenomena ini menjadikan tempat itu mendapat nama panggilan sebagai 'pintu neraka'.

Banyak pelancong tiba untuk menyaksikan api dari lubang itu.

7. Beppu Neraka

Tidak seperti pintu neraka lain, neraka Beppu boleh diakses dengan mudah, seperti memandu kenderaan atau bas persendirian.

'Neraka' di Jepun adalah kolam yang dipenuhi dengan air panas mendidih dengan lumpur berwarna-warni.

Beppu Neraka disebabkan oleh letusan gunung berapi Jepun, menyebabkan air panas yang tinggi. Walaupun kini tempat itu digunakan sebagai lokasi mata air panas atau onsen, digunakan untuk menjadi neraka Beppu, kawasan penyeksaan dan pelaksanaan.

8. Fengdu Ghost Town

Di Gunung Ming di China terdapat penempatan yang mengandungi kuil dan kuil. Tempat ini dikatakan dihubungkan dengan kehidupan akhirat.

Kawasan yang dikenali sebagai Fengdu Ghost City menjadi mahkamah bagi orang-orang yang meninggal dunia. Mereka akan cuba menentukan sama ada mereka akan masuk neraka atau syurga.

Orang yang mati akan melakukan 3 tahap ujian. Hanya mereka yang pandai berani akan lulus ujian. Jika mereka gagal, mereka akan digulingkan di neraka.

9. Gua Fortuneteller, Sibyl

Pada zaman purba, orang percaya apa yang dikatakan jurujual. Ramai yang percaya bahawa pemberi nasib mempunyai karunia Tuhan untuk dapat melihat masa depan.

Pada masa itu terdapat seorang peramal wanita terkenal, Sybil, yang sering ditemui oleh penduduk untuk meminta arahan.

Peramal itu berasal dari sebuah gua di Cumae, Itali. Dikatakan bahawa Sybil mempunyai 100 mulut untuk memperkuat ramalan.

Suatu ketika dia dipanggil dipenuhi oleh penguasa Rom, Aeneas. Pemerintah mahu membina sebuah negara yang hebat, jadi Sybil berkata bahawa dia mesti melawat Dunia Bawah Tanah.

10. Necromanteion Of Ephyra

Necromanteion Of Ephyra menginspirasi peristiwa dalam filem Hercules, di mana angka kelihatan seperti Grim Reapper (pengambil nyawa), menjadi penjaga sungai di kediaman Hades.

Sungai ini dipercayai dapat menghubungkan manusia dengan orang mati. Mereka menggunakan 'perkhidmatan' Necromanteion untuk menyeberangi sungai untuk 'bercakap' dengan orang tersayang yang telah meninggal dunia.

Tempat itu sangat gelap. Lentera menjadi satu-satunya pencahayaan di sungai, dan mereka yang percaya dapat melihat orang mati dalam bentuk cahaya.
Benda Berasal Dari Neraka Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER