berita terbaru islam dan berita update

12/08/2018

Fakta Mengenai Suku Mante Dari Hutan Aceh

Menarik, Berikut adalah Fakta Mengenai Suku Mante Dari Hutan Aceh yang Dikatakan Menjadi Goblin - Suku Manter tiba-tiba teruja untuk dibicarakan sejak ditemui oleh jejak bermotor di pedalaman Aceh. Video menunjukkan angka yang sangat mirip dengan makhluk Goblin yang membawa kayu, dan nampaknya Suku Mante. Buat seketika mereka terkejut, seperti juga angka itu. Kemudian koleksi motosikal mengejar dan angka itu hilang di semak.
Suku Mante sendiri adalah suku yang dikhabarkan hampir pupus.


Berikut adalah SETIAP FAKTA yang akan membincangkan suku Mante yang mereka kata menyerupai Goblin:

Fakta 1: Telah dibincangkan pada tahun 1987

Ternyata suku mante telah dibahas pada halaman kompas pada 1987 dengan tajuk 'Found Again, the Mante Tribe in the Aceh Interior.'

"Umumnya, mereka tinggal di gua-gua, jurang gunung. Pada siang hari mereka berada di sungai-sungai di lembah," kata Gusnar seperti yang dikemukakan oleh Kompas harian, 18 Disember 1987.

Fakta 2: Ciri-ciri Tubuh Mante Tribe

Badan kerdil dengan ketinggian kira-kira 1 meter. Rambut dipecahkan ke punggung, dan ada yang telanjang. Kulit mereka cerah, badan berotot kasar, muka persegi dengan dahi sempit. Kedua-dua kening bertemu di hidung.

Fakta 3: Ia adalah suku terawal di Aceh

Menurut Wikipedia, suku Mante adalah nenek moyang suku kaum lain di Aceh pada masa ini.

Nama mante mula diperkenalkan oleh Dr. Snouck Hurgronje dalam bukunya, De Atjehers. Menurutnya, Mante dapat ditafsirkan untuk menunjukkan kelakuan bodoh dan kebudak-budakan.

Fakta 4: Makna Mante

Nama mante mula diperkenalkan oleh Dr. Snouck Hurgronje dalam bukunya, De Atjehers. Menurutnya, Mante dapat ditafsirkan untuk menunjukkan kelakuan bodoh dan kebudak-budakan.

Fakta 5: Masih Misterius

Walaupun dalam video terdapat jelas sesuatu seperti suku mante. Walau bagaimanapun, suku mante sehingga kini masih dikatakan misteri dan tidak pasti tentang kewujudannya.

Fakta 6: Digunakan untuk ditangkap

Menurut cerita, sepasang suku mante telah ditangkap oleh pasukan baca Aceh Darussalam beratus-ratus tahun yang lalu, lalu mati karena mereka tidak mau makan.

Fakta 7: Mempunyai harga diri yang tinggi

Mante mempunyai harga diri yang tinggi dan lebih suka mati daripada menerima bantuan dari orang lain.

Fakta 8: Kehidupan Mante tinggal

Terdapat berita bahawa suku Mante tinggal di sebuah gua. Tetapi di Youtube, gambar-gambar berikut mengedarkan mengenai kediaman kaum mante:

Ini adalah fakta tentang suku Mante. Mudah-mudahan menambah pandangan anda.
Fakta Mengenai Suku Mante Dari Hutan Aceh Rating: 4.5 Diposkan Oleh: MY BLOGGER